Anglický The Independent přinesl svědectví cestujících, kteří mají nové zkušenosti s praktikou firmy bořící zaběhlé cestovatelské pravidlo, podle nějž dostanou spolucestující sedadla vedle sebe. U Ryanairu má jistotu sezení vedle svého zvoleného partnera (vyjma specifických případů, jako jsou děti) už jen ten, kdo zaplatí.
„Přidělená sedadla, která jsme dostali, byla v řadách 8 a 32. Dál jsme už od sebe ani nemohli být. Kontroloval jsem, jak byl let obsazen. V době mé rezervace bylo více než 60 procent míst ještě k dispozici,“ popsal listu Chris Jones, který s manželkou letěl ze Stanstedu do dánského Aarhusu 18. května.
Podle reakcí ostatních cestujících je zřejmé, že v Ryanairu jde o trend a že dostat sedadlo vedle sebe, a ještě k tomu zdarma, je dnes u této společnosti spíše náhoda. Independentu to potvrdil i mluvčí firmy. „Zákazníci, kteří si nechtějí zakoupit sedadlo, jsou náhodně přiděleni na místo zdarma. Své preferované sedadlo si mohou koupit za příplatek od dvou eur,“ řekl.
Kdy musí aerolinky platit cestujícím odškodné? Přečtěte si
Motivaci k tomu, rezervovat si předem za poplatek sedačky, velmi pravděpodobně přeberou i ostatní nízkonákladové společnosti. Už teď je u nich zvykem, že letouny mají na úkor vyššího počtu sedaček na palubě méně toalet nebo že jsou vybaveny levnějšími a jednoduššími sedadly, která nelze sklopit. Ryanair dokonce uvažoval před několika lety o tom, že zavede na krátkých letech poplatky za použití toalety.
Nízkonákladovky mají do budoucna i další plány. Pracuje se na konceptu, kdy cestující nebudou mít sedačky, ale jen vysoká opěradla s pásy, u nichž budou stát. Výhodou je větší počet lidí, kteří se do letadla vejdou, a tím i více prodaných letenek. Vymýšlí se rovněž větší vstupní dveře do letadla. Jejich výhodou má být rychlejší nástup pasažérů, a tudíž méně času, který letadlo stráví na letišti.
O nízkonákladových aerolinkách dále čtěte: