Když začaly podniky v průmyslové zóně kolem Kvasin na Rychnovsku masivně nabírat zaměstnance, na úřadech v okolí se stala zvláštní věc. Úředníci zjistili, že se několik rodin odstěhovalo pryč. Vůle nepracovat jim jednoduše nedovolila v regionu přežít – úřad práce jim vždycky místo nabídl a odmítnout by znamenalo přijít o dávky. Dnes je Rychnovsko laboratoří úspěchu Česka. Nárůst je dokonce tak velký, že ho region nezvládá, a proto se vláda rozhodla na pomoc poslat tři miliardy korun. Už podruhé.
Jsou dvě odpoledne a na horkem rozpáleném parkovišti v průmyslové zóně začíná dopravní peklo. Končí směna a tisíce lidí se najednou potřebují dostat domů. Příjezd k hlavní silnici, který jindy zabere sotva pár minut, se protahuje na tři čtvrtě hodiny a zácpa nabývá obludných rozměrů. Stejný scénář se opakuje v deset večer a v šest ráno – pokaždé, když končí směna. „Nedá se vyjet zejména kvůli tomu, že ty lidi tady neumějí jezdit. Kdyby dodržovali pravidla, šlo by to rychleji, ale pod půl hodiny jsem to nikdy nedal,“ popisuje řidič černého sedanu. Aby odjel z parkoviště co nejdříve, nepřevlékl se v práci, ale odbývá si to až v autě.
Na leteckém snímku je vidět přeplněné parkoviště pro zaměstnance i plné prostory určené pro expedici škodovek. Během posledního roku přijaly firmy v průmyslové zóně tisíce nových lidí, kteří buď přímo, či nepřímo pracují pro výrobu nových SUV
Jeho mikropříběh ukazuje na jeden z nejpalčivějších problémů, který místním během posledních pár měsíců vybujel pod okny. Ne že by parkoviště u továrny nestačilo, ale aby si zaměstnanci zkrátili čas strávený popojížděním v autě, parkovali ve vesnicích, kde se dalo. „Nedalo se ani projet k nádraží. Auta blokovala úzkou cestu po obou stranách,“ popisuje místostarosta Kvasin Ivan Ešpandr. Obecní úřady a podniky poté iniciovaly sérii policejních kontrol a situace se nyní zlepšila.
Odjezd z továren a odpolední zácpy to ale nevyřešilo. To by měly změnit nové investice – budování zvláštního příjezdu pro kamiony, bypass křižovatky a dostavba dalšího pruhu příjezdové silnice k zóně. Některé z plánů schválila vláda už ve svém prvním, třímiliardovém usnesení v roce 2015, jenže dosud na ně nedošlo.
Místostarosta Kvasin Ivan Ešpandr představuje projekty, které by měly zlepšit v obci život. Jde například o rekonstrukci kulturního domu či radnice. Kvasiny ale čekají na peníze
„Kraj by se k nim s ohledem na všechna povolování a schvalování dostal nejdříve v roce 2021, což je neudržitelné. Rozhodli jsme se proto zaplatit ze svého budování cyklostezky, třetí pruh příjezdové cesty k zóně a bypass křižovatky. Jde zhruba o 50milionový výdaj a po dokončení vše kraji převedeme za korunu,“ vyjmenovává Michal Kadera, vedoucí vnějších vztahů Škody Auto.
Miliardový skok
Ono státní přešlapování, schvalování a odsouvání je pro problémy spojené s průmyslovou zónou příznačné a vysvětluje mnoho z potíží, které tu nastaly. Škodovka, hlavní investor v oblasti, třeba už před rokem varovala, že její sekce aut SUV roste velmi rychle.
Usnesení, které má situaci zlepšit, schvaluje přitom vláda až teď. „My jsme nejprve avizovali, že do roku 2018 jen do výroby SUV investujeme 7,2 miliardy a přijmeme 1300 nových lidí. Vytvořili jsme ale více než dvojnásobek míst. Společně s našimi dodavateli jsme tedy za rok a půl nabrali 3500 lidí a proinvestovali téměř 15 miliard. O takhle rychlém vývoji jsme informovali v létě 2016, zhruba sedmnáct měsíců po stvrzení původní dohody,“ popisuje Michal Kadera.
Navíc z předchozího usnesení z roku 2015 se podařilo dosud proinvestovat jen osm státních milionů (sic!) z celkových tří miliard (sic!). Ne, nenastalo žádné velké zdržení, takhle prostě stát funguje.
Disproporce mezi investicí soukromníků a státním lavírováním se projevila nejhůře loni na podzim a natrvalo změnila tvář i atmosféru okolí Kvasin. Tisíce nových lidí byly pro vesnice a nedaleký Rychnov nad Kněžnou nálož, kterou neunesly. O parkování už byla řeč, masivní příliv lidí však vyvolal i dramatické zdražování nemovitostí a nájmů. V současnosti jsou na úrovni krajského Hradce Králové.
Kvasiny jsou tradičním místem výroby škodovek. Na snímku pořízeném v polovině 50. let je model Škoda 1201 a její navrhovaná, sériově nerealizovaná verze. Dnes závod vyrábí například Škodu Kodiaq, Karoq či Seat Ateca.
Paradoxně poslední ránu cenám zasadila Škodovka, když se zavázala, že pro své zaměstnance sežene ubytování hotelového typu. Problém byl, že si stanovila limit za předem daný standard včetně vrátného či internetu – kolem tří stovek za lůžko a noc. „Do té doby to byla polovina,“ říká místostarosta Ešpandr. Bytů je ale i tak málo. Kvasiny už nemají volné obecní pozemky, a nebýt soukromníka, který k jedné bytovce přistavuje další dvě, nebyly by ve vesnici žádné nové. Zájem o byty tak motivoval místní obyvatele k podnikání. „Víme asi o dvou nebo třech černých ubytovnách. Neplatí poplatky obci a jde o potenciální riziko, protože vůbec nevíme, kdo tam může žít,“ popisuje místostarosta.
Kdo z místních nemůže pronajmout byt nebo pokoj, pronajímá alespoň parkovací stání. Obvykle na trávníku před svým domem. Není to sice schválené parkoviště, ale obec s tím moc dělat nemůže.
Mimochodem dobrým ukazatelem, jak se příchod nových obyvatel projevil, je statistika svozu odpadu. Podle vedení Kvasin došlo k meziročnímu nárůstu až o 15 procent právě kvůli přibližně třem stovkám nových obyvatel. Jasné je, že z nelegálních ubytoven nejdou ani poplatky za toto navýšení.
Když dojdou lidé
O problematickém soužití „náplavy“ s místními vysílaly zprávy snad všechny televize. V Kvasinách ani Solnici to podle místních není takový průšvih, horší je to v nedalekém Rychnově. „Člověk si jde sednout s manželkou na večeři a zjistí, že ti lidé se neumějí bavit potichu. Většinou jde o cizince – Poláky, Španěly,“ vypráví jeden z místních obyvatel. Ale i to by se mělo zlepšit. V Solnici má novou služebnu cizinecká policie. Mimochodem na vybudování prostor přispěla také Škodovka, stejně jako Rychnovu na městskou policii, která by do Solnice a Kvasin zajížděla.
A to je vlastně další věc, která změnila tvář regionu – došli lidé. Policie, i ta státní, to nemá vůbec lehké, když chce někoho sehnat, stejně tak jsou na tom obce, když hledají někoho na sekání trávy a další podobné práce. „Hospodský tu přestal brečet, že nemá hosty, začal si ale stěžovat, že mu je teď nemá kdo obsluhovat,“ přibližuje místostarosta Kvasin. Nezaměstnanost se tady pohybuje kolem 1,5 procenta a patří mezi nejnižší v zemi.
Škodovka letos další nábor neplánuje, maximálně na úrovni fluktuace, a to i když se v jejím areálu dál staví. Zatím nemá ani zájem o nové pozemky, které by měly v průmyslové zóně přibýt pro její dodavatele a další firmy díky novému vládnímu usnesení.
Investice za rohem
Brzy začnou nabíhat projekty z dva roky starého usnesení, a Škodovka s obcemi tak bude moci přestat suplovat roli státu. Co by se tedy mělo stát? V plánu jsou mimo jiné stavba nájemních bytů, posílení kapacit Policie ČR, výstavba obchvatů měst či nových chodníků. „Věříme, že to přispěje ke zklidnění situace v regionu,“ nechal se slyšet ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček. Vláda podle něj také přijala usnesení, podle kterého by projekty kolem Kvasin měly mít prioritu a budou rozloženy do let 2018 až 2020. „Svolám všechny dotčené resorty, zástupce kraje i Škody Auto k debatě o prioritách, aby některé akce mohly být zahájeny už v roce 2018. Návrh rozpočtu již s některými akcemi počítá,“ říká Havlíček.
Část peněz má jít přímo na projekty do obcí. Kvasiny třeba chtějí opravit obecní úřad a kulturní dům. Díky penězům chtějí také pořídit nové pozemky pro výstavbu. „Úplně nejlepší je, když se usadí celá rodina. To potom neplatí místní pravidlo: osm hodin pracuji, osm hodin piju a osm hodin spím,“ podotýká místostarosta Kvasin.
Milan Kadera, vedoucí vnějších vztahů Škody Auto, se účastnil vyjednávání o investicích, které mají do regionu plynout. Zatím jich neúměrně více než stát vydali soukromí investoři, jako je právě Škoda Auto.
Materiál zahrnuje zhruba 50 projektů, které se mají realizovat. Jsou mezi nimi obchvaty Solnice či Častolovic, stavba železniční stanice Lipovka, nové chodníky, přechody, veřejné osvětlení či kanalizace v Kvasinách a Solnici. Počítá se s výstavbou nájemních bytů v Rychnově nad Kněžnou, Solnici a okolí, dále se stavebními úpravami mateřské a základní školy či modernizací VOŠ a SPŠ v Rychnově.
Plány má i Škodovka. Se soukromníky vyjednává o budování P+R parkovišť, kde by zaměstnanci přestoupili na vlak či autobus jedoucí přímo k závodu. Jedno z nich by mohlo vzniknout i v Polsku. Plánuje se rovněž přesun solnického nádraží, aby mohlo z továrny odjíždět více naložených vlaků s auty a nové kapacity využívaly i další firmy. Automobilka testuje také aplikaci, díky níž mohou zaměstnanci využívat spolujízdu v autech.
Když vláda schvalovala nové miliardy pro průmyslovou zónu a její okolí, prodávala to jako svůj velký úspěch. Měla ale také zároveň říct, kdy se peníze přetaví v něco hmatatelného. Protože ty schválené v roce 2015 přinesou něco užitečného vlastně až letos a v příštím roce.
Přečtěte si také: