Automobilce Audi výrazně poklesl odbyt. Za první čtvrtletí prodala meziročně ve světě o 7 procent méně automobilů. Na vině je především nižší prodej v Číně, jehož důvodem je spor výrobce s jeho tamními prodejci.
Propad prodejů v Číně výrazně ovlivnil celkové prodeje automobilky Audi. Odbyt automobilů německé značky v zemi v březnu klesl kvůli sporu s tamními smluvními prodejci o 19 procent na 41 tisíc vozů, tedy na méně než čtvrtinu ze 173 tisíc celosvětově prodaných vozů.
Šéf čínské divize Dietmar Voggenreiter naznačil, že dohoda s čínskými prodejci je už na dosah, pročež letos navzdory "přechodným zvláštním vlivům" očekává vysoké prodeje. Má k nim přispět i uvedení nové verze modelu A8. Představení největšího sedanu značky se kvůli problémům při vývoji funkcí autonomního řízení o rok zpozdilo.
Škoda má z jednoho auta 40 tisíc, Ferrari 2 miliony
V prvních třech měsících letošního roku Audi prodalo 423 tisíc automobilů, což je meziročně o 7 procent méně. Prodeje Mercedesu naproti tomu za první čtvrtletí vzrostly o 16 procent na 561 tisíc vozů. Automobilka BMW ve stejném období prodala 503 tisíc vozů své stěžejní značky, což představovalo nárůst o 5 procent.
S potížemi se Audi v Číně potýká od roku 2013. Tehdy úředníci a komunističtí funkcionáři v reakci na nově zavedené protikorupční tažení prezidenta Si-Ťin Pchinga hromadně rušili objednávky luxusních vozů a růst prodejů se zpomalil. Situace využil Mercedes, který téhož roku zlepšil prodejní síť a představil novou řadu crossoverů, načež jeho prodeje výrazně poskočily.
Více o automobilech čtěte na serveru Autobible.cz
Audi se ocitlo pod tlakem, který se zjevně rozhodlo přenést na prodejce. Loni uzavřelo dohodu se společností SAIC s cílem založit druhou dealerskou síť. Pak se ale německé automobilce situace vymkla z rukou. Stávající prodejci značky v otevřeném dopisu upozornili na to, že je nový odbytový kanál nevyhnutelně poškodí, a vzápětí také pohrozili, že přestanou objednávat vozy Audi, což jich také velká část udělala.
Automobilka minulou středu připsala vinu za náhlý pokles odbytu v Číně místním prodejcům, kteří se na nižším objemu prodejů předem domluvili. Od záměru založit druhou síť dealerů automobilka ani na nátlak stávajících prodejců neupustila.
Zakladatel trhu luxusních aut v úzkých
„Ponižující sled událostí pro automobilku, která de facto zavedla trh luxusních automobilů v Číně,“ komentoval to Jang Jian ze serveru Automotive news China.
Ve svém článku připomíná, jak nejoblíbenější z luxusních automobilových značek v Číně od roku 1995 vršila úspěchy. Nejprve obešla 25procentní dovozní clo zavedením společné výroby s čínskou společností FAW Group Corp a de facto zavedla trh luxusních automobilů v Číně. Další impuls automobilce záhy dali sami komunističtí papaláši, když iniciovali výrobu prodloužených verzí vozů střední třídy.
Přečtěte si také: