Firmy napojené na byznys s palmovým olejem našly vlivného zastánce v potravinářském průmyslu. Kontroverzní ingredienci v reklamní kampani obhajuje italská společnost Ferrero, výrobce sladkých pomazánek Nutella nebo čokoládových kinder vajíček.
V reklamní kampani Ferrero ujišťuje o bezpečnosti Nutelly, svého vlajkového produktu, který stojí za pětinou tržeb. A rovněž obsahuje palmový olej. Substituty, například slunečnicový olej, by podle firmy změnily charakter pomazánek. „Nutella bez palmového oleje by byla podřadnou náhražkou a krokem zpět,“ řekl agentuře Reuters Vincenzo Tapella, šéf prodeje ve Ferreru.
Televizní reklamy v kombinaci s novinovou inzercí běží v Itálii již tři měsíce a sklidily kritiku některých politiků. K využívání palmového oleje existují i ekonomické důvody. Jedná se totiž o nejlevnější rostlinný olej s cenou kolem 800 dolarů za tunu. Slunečnicový olej stojí asi 845 dolarů, řepkový olej 920 dolarů. Ferrero ročně spotřebuje okolo 185 tisíc tun palmového oleje, jeho nahrazení by tak vyšlo na osm až 22 milionů dolarů.
„Jako všechny kvalitní rostlinné oleje, i náš palmový je bezpečný. Pochází z čerstvě lisovaného ovoce a byl zpracován při kontrolovaných teplotách. Perfektní pro zlepšení chuti našich produktů,“ hlásá v reklamě Tapella.
Minulý rok Evropský úřad pro bezpečnost potravin (EFSA) prohlásil, že palmový olej zpracovaný v teplotách vyšších než 200 stupňů Celsia obsahuje více karcinogenních látek než jiné oleje. Ferrero dle svých slov zpracovává olej v teplotách nižších.
Přečtěte si: Indonésané hledají odbyt pro „udržitelný“ palmový olej. Našli Prahu
Používání palmového oleje je světovým tématem. Například francouzská ministryně životního prostředí Ségolène Royalová loni vyzvala spotřebitele k bojkotu Nutelly. „Přestaňte jíst Nutellu, zachraňte planetu,“ řekla Royalová.
Největší italský maloobchodní řetězec Coop bojkotuje palmový olej ve svých výrobcích. Rovněž největší pekárny v jihoevropské zemi ho vyloučily a nálepkují své produkty jako „bez palmového oleje“.
Poptávka po palmovém oleji vyvíjí tlak na přeměnu tropických lesů na palmové plantáže a způsobila už rozsáhlé odlesnění například v Indonésii či Malajsii. Potravinářské firmy musí značit výrobky s palmovým olejem od roku 2014.
Ferrero není jedinou velkou evropskou potravinářskou firmou, která používá palmový olej. Lze ho nalézt i v produktech švýcarského Nestlé nebo britsko-nizozemského Unileveru. Italská společnost je však jediná, která se pustila do veřejné obhajoby palmového oleje.