Menu Zavřít

Plány Volkswagenu: být jedničkou v elektromobilech a znovu dobýt USA

22. 11. 2016
Autor: Sdu7cb, CC BY 2.0, Flickr

Německý automobilový koncern Volkswagen hodlá ze své hlavní značky VW do roku 2025 učinit světovou jedničku v oblasti elektrického pohonu aut. Při prezentaci dlouhodobých strategických plánů s označením Transform 2025+ to řekl šéf značky VW Herbert Diess. Druhým hlavním cílem značky bude expanzí v segmentu SUV znovu získat americký trh, na němž VW těžce utrpěl kvůli loňskému skandálu s emisemi naftových vozů.

„V rozvoji elektromobilů chceme hrát klíčovou roli,“ řekl Diess. „Do roku 2025 hodláme prodávat milion elektromobilů ročně a stát se v elektromobilitě jedničkou na světovém trhu,“ dodal. Značka VW v rámci nové strategie plánuje také zvýšit důraz na digitální technologie.

VW by tak chtěl za necelé desetiletí prodávat takřka dvojnásobek loňského celosvětového prodeje všech elektrických vozů. Komentátor agentury Reuters ale upozornil, že tento ambiciózní plán trpí opět největším starým neduhem Volkswagenu - posedlostí objemem výroby a prodeje na úkor ziskovosti.

Bývalý šéf Volkswagenu Martin Winterkorn, který po loňském skandálu rezignoval, zadal Volkswagenu cíl stát se do roku 2018 největším světovým prodejcem automobilů a plán prodat deset milionů vozů splnil o čtyři roky dříve. Důsledkem této expanze byla ale podle analytiků komplikovaná a přebujelá struktura skupiny, podkopání efektivnosti a ziskovosti.

Volkswagen plánuje i výrazné rozšíření aktivit ve Spojených státech. Firma se chce v Severní Americe změnit z okrajového hráče na významného a ziskového výrobce a zaměřit se tam chce hlavně na rychle rostoucí a vysoce ziskový segment vozů SUV. Do roku 2020 chce VW prodávat 19 modelů těchto velkých a na spotřebu náročných vozů namísto dnešních dvou.

„Po léta nám chyběl plán na úspěch v USA a mezitím jsme ztráceli na konkurenty na trzích jako je Brazílie či Indie. Zčásti jsme promeškali také trendy na trhu, především boom SUV,“ řekl Diess, který do Volkswagenu přešel od bavorského konkurenta BMW loni v červenci.

Volkswagen se snaží zotavit z negativních dopadů rozsáhlého skandálu kolem manipulace s testy emisí. Minulý týden oznámil, že hodlá ve své hlavní značce VW zrušit 30 tisíc pracovních míst.

„Zahájili jsme největší proces změn v historii naší značky,“ řekl dnes Diess. Značka VW podle něj musí rychle posílit konkurenceschopnost, jinak se bude její finanční situace v příštích letech zhoršovat.

Více ze světa automobilů čtěte na webu Autobible.cz

Diess chce dosáhnout toho, aby provozní ziskovost značky VW po roce 2025 přesahovala šest procent. V letošním roce se přitom její ziskovost odhaduje pouze na dvě procenta. „Volkswagen se v nejbližších letech radikálně změní. Velmi málo věcí zůstane stejných,“ řekl Diess.

Volkswagen plánuje i výrazné rozšíření aktivit ve Spojených státech. Firma se chce v Severní Americe změnit z okrajového hráče na významného a ziskového výrobce, plánuje tam i výrobu elektromobilů, řekl Diess.

FIN25

Značka VW se loni podílela na tržbách celé skupiny 59 procenty. K provoznímu zisku společnosti ale přispívala jen 16 procenty.

Koncern Volkswagen vlastní celkem 12 značek, kromě VW mezi ně patří také například Škoda, Seat, Audi či Porsche. Koncern loni v září přiznal, že po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut instaloval software, který umožňuje manipulovat s testy emisí. Aféra se týká rovněž asi 1,2 milionu vozů Škoda.

Čtěte dále:

Volkswagen kvůli elektromobilům zruší desetitisíce pracovních míst

Odbory Škodovky varují: Odklon od konvenčních motorů nás bude stát místa


  • Našli jste v článku chybu?