Tuzemský filmový průmysl hlásí růst již šestý rok v řadě od zavedení vládních filmových pobídek. Ty měly do Česka nalákat zpět zahraniční produkci. Peníze ze zahraničí vytěžují v zemi filmovou infrastrukturu a pomáhají udržovat místní kapacity v chodu.
Česko pro filmaře už dávno není ve skupině levných zemí jako Bulharsko či Rumunsko. Na evropské špičce ale konkuruje kvalitou.
„Samotnými pobídkami se dnes už neláká. Buď je máte a o filmaře můžete soutěžit, anebo je nemáte a nikdo z filmařů si vás nevšimne,“ tvrdí Ludmila Claussová z České filmové komise, vládní agentury, která má na starosti propagaci České republiky jako atraktivní filmové destinace v zahraničí.
Země, které pobídky nemají, podle ní v současnosti na pomyslné filmařské mapě světa ani neexistují. Jen v Evropě nabízí filmařům nějakou formu finanční úlevy dvacet zemí.
Záměr filmařů si zemi pro natáčení vybrat se skládá z několika proměnných: ceny, nabídky a filmařských a kreativních kapacit. Z hlediska tohoto mixu je podle Claussové Česká republika v Evropě jednou z nejvýraznějších zemí. Disponuje totiž silnou infrastrukturou, štáby a kapacitou studií spolu s pestrou různorodostí lokací soustředěných na relativně malém území.
Přečtěte si o novém seriálu HBO: Nový hit HBO zkrátí čekání na Hru o trůny |
„Co se týče konkurence, jsme v Evropě na špičce my, Londýn s Pinewood Studios a Maďarsko, které od zavedení vlastních pobídek ve formě přenositelných daňových úlev v roce 2004 postavilo s pomocí zahraničních investorů více než dvacítku nových ateliérů,“ říká Claussová.
Váhavost stála miliardy
„Zahraniční filmaři mezi lety 2002 a 2003 utratili v Česku pět miliard i více. Poté to kleslo a finanční objem se dostal na nějakých 700 milionů,“ dodává. Česká republika podle ní v té době v oblasti pobídek „zaspala“ a řada produkcí začala odcházet do zemí, které filmařům nabízely lepší finanční podmínky.
Od roku 2010 a zavedení pobídek, díky kterým mohou producenti ušetřit dvacet procent svých nákladů z 80procentního základu všech peněz utracených v ČR, však objem zahraniční produkce v tuzemsku opět stoupá.
Podle české Asociace producentů (APA) narostl objem audiovizuální produkce oproti roku 2014 o třináct procent na 6,7 miliardy korun. Suma, kterou minulý rok v Česku zahraniční produkce utratily, dosáhla 4 miliard. Spolu s tím se od roku 2009 téměř zdvojnásobily i zisky českých producentů.
Americká společnost Lakeshore International, která minulý rok v Česku ze zahraničních produkcí investovala nejvíce, dostala podle APA na pobídkách zpět 126 milionů. V Česku jich utratila 862.
Zahraniční peníze udržují studia v chodu
Zahraniční produkce by neměly šetřit ani letos. Dvě výpravné historické série Knightfall a Britannia, které se do země podařilo přitáhnout, by v tuzemsku měly nechat dvě miliardy korun.
Z přítomnosti zahraničních produkcí čím dál tím více těží i čeští filmaři. Zahraniční produkce vytěžují místní rozvinuté filmové zázemí, které by bez nich leželo ladem. „Češi točí zřídkakdy nákladné a historické filmy, jeden dva ročně. Oproti tomu výpravné zahraniční produkce udržují infrastrukturu v běhu včetně odborných a řemeslných profesí a tu pak mohou využít i čeští filmaři,“ říká Ludmila Claussová.
Do pobídek pro filmaře Česká republika investuje každoročně 800 milionů. Nevyčerpané prostředky však lze převádět do dalších období. Letos tak fond startoval s více než devíti sty miliony korun.
Přečtěte si o tom, jak bude Čína zachraňovat hollywoodskou produkci: Nový filmový trend. Hollywoodské propadáky zachrání Čína |