Rodinná firma z rakouského Freistadtu se těší zájmu ze strany velkých automobilek. „Jsme schopni vyrobit elektromobily, které dojedou dál a rychleji než cokoliv, co Tesla Motors dosud vyrobila,“ říká Markus Kreisel, jeden z trojice bratrů stojících za Kreisel Electric.
„Automobilový průmysl tápe a my máme řešení,“ chlubí se Markus Kreisel agentuře Bloomberg. Společnost, kterou spolu se svými dvěma bratry Phillipem a Johannem řídí, se na automotive scéně uvedla prototypem elektromobilové varianty vozu Porsche Panamera. Ta si v některých měřeních vedla lépe než současná vlajková loď Tesly Model S.
Kreisel Electric, která již na elektromobily přestavěla více než tucet vozů, mimo jiné například i model Škoda Yeti či Mercedes Sprinter, v současnosti eviduje dvě desítky telefonátů ze strany velkých hráčů automobilového průmyslu denně.
„Nabízejí nám projekty a hledají možnosti spolupráce,“ říká Markus. Otázka, se kterou za dříve nenápadným startupem svorně přichází, není jednoduchá. Jakým způsobem efektivně a bez „porodních bolestí“ zcela přesměrovat automobilový průmysl od fosilních paliv k elektromobilům?
Tesla nebo Kreisel? (porovnání výkonu Modelu S a elektromobilu Porsche Panemera) | ||
---|---|---|
Tesla Model S | Kreisel Panamera | |
Kapacita baterie | 85 kWh | 85 kWh |
Dojezd | 465 Km | 450 Km |
Nejvyšší rychlost | 252 Km/h | 300 Km/h |
Síla motoru | 470 hp | 489 hp |
Zdroj: Bloomberg
Důvod zájmu automobilek je prostý. Závod o elektromobily podle expertů vyhraje ten, kdo dokáže vytvořit nejlevnější a zároveň i nejvíce efektivní baterii. A v tomto ohledu Kreisel Electric drží trumf. Unikátní patent laserového svařování a chlazení totiž údajně umožňuje trvanlivé a plné nabití lithiových bateriových jednotek s podle některých zdrojů oproti konkurenci až o dvacet procent vyšší efektivitou.
Bratry čeká expanze
Na vývoji a návrhu baterií pro elektromobily nové generace pracuje Kraiser Electric v současnosti ve stejných polních podmínkách, kde začala, v garáži ve městě Freistadt zhruba dvě stě kilometrů od Vídně. Společnost, která se původně zaměřovala na vývoj prototypů, však dynamicky roste a chystá vstup mezi velké hráče.
Elektromobil Porsche Panamera vyšel v některých měřeních lépe než Tesla. (Video: YouTube)
„V současnosti máme dvě velké zakázky. Z toho jedna pochází od společnosti větší než Tesla,“ říká Markus Kreisel bez ochoty upřesnit detaily. Společnost, kterou zmiňuje, by však během příštích dvou let měla vyrobit na deset tisíc elektromobilů. První zakázku na dodávku dvou tisíc pohonných jednotek a baterií pro minibusy Mercedes Sprinterminibuses od nizozemské VDL Grope Kreisel Electric přijala již před měsícem.
Spolu s tím Kreisel Electric v Rakousku rozjela i stavbu továrny 3K ONE. Výroba v ní by měla být zahájena v březnu příštího roku. Každoročně by měla vyprodukovat baterie a systémy na ukládání elektřiny s celkovým výkonem 800 tisíc kilowatthodin.
„Příští rok bychom měli prodat hodně elektromotorů,“ říká Markus Kreisel. „Máme zákazníky z řad opravdu velkých společností a ti poptávají ohromné množství,“ dodává. Jen baterií pro elektromobily by Kreisel Electric podle svých odhadů měl v příštím roce prodat 50 milionů.
Přečtěte si, jak je na tom konkurence pro Teslu v USA: Výzva pro Teslu: Bolt slibuje delší dojezd |
O elektromobilech čtěte více:
Jak ekologické jsou elektromobily? Záleží, kde jezdí
Tesla Model S je díky nové baterii rychlejší než Ferrari
Apple dává ruce pryč od projektu vlastního elektromobilu