Automobilky koncernu VW v Česku pozvaly do servisu kvůli problému s motory obcházejícími měření emisí 77 tisíc ze zhruba 160 tisíc vozů. Pozvánku dostalo 41 tisíc škodovek a 36 tisíc dalších aut koncernu VW, z toho zhruba pět tisíc Audi.
Pozvánky jsou rozesílány ve vlnách podle připraveného softwaru pro danou řídicí jednotku. Počet vozidel ve vlnách kolísá od 500 do 10 tisíc. Dopisy rozesílá Centrum služeb v silniční dopravě, které spadá pod ministerstvo dopravy. Rolí ministerstva je podle mluvčího ministerstva dopravy Tomáše Neřolda zprostředkovat VW, aby doručil pozvánku na servisní akci příslušným majitelům vozidel. „Těmito údaji ministerstvo disponuje díky registru vozidel, do nějž kvůli ochraně osobních údajů nemůže mít výrobce přístup,“ podotkl.
Do servisů dosud mířily převážně vozy s motory 2,0 TDI, výrobce ale má řešení i pro agregáty 1,2 a 1,6 TDI. Řešení většinou spočívá v bezplatném přehrání softwaru v řídicí jednotce motoru. Servisy dosud navštívila víc než třetina obeslaných řidičů.
Přečtěte si, jak emisní skandál evropských automobilek pokračuje za oceánem:
Emisní skandál 2.0: evropské automobilky mají v USA problémy
Skandál vypukl v září 2015, když americká Agentura pro životní prostředí obvinila koncern VW, že jeho turbodieselové motory jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídicí jednotka pozná, když se vůz podrobuje emisnímu testu, a přejde na ekologický režim, při kterém vůz produkuje výrazně nižší množství škodlivin.
Vozy s problematickým motorem EA 189 plnícím normu Euro 5 se už v Evropě neprodávají. Celkově jsou ale namontovány v 11 milionech aut koncernu VW po celém světě, z toho je asi 1,2 milionu škodovek.
O situaci v automobilovém průmyslu dále čtěte: