Menu Zavřít

Pracovník T-Mobilu ukradl data 1,5 milionu klientů

13. 6. 2016
Autor: Jan Sedlák

Jeden ze zaměstnanců telekomunikačního operátora T-Mobile ukradl osobní údaje klientů a prodával je dál. Únik dat vyšetřuje policie. Napsal to deník Dnes, kterému to potvrdila mluvčí operátora Martina Kemrová. Podle deníku se případ stal v dubnu a jde v něm o údaje zhruba 1,5 milionu zákazníků.

„Bohužel musíme potvrdit, že došlo ke zcizení a prodeji zákaznických dat,“ sdělila deníku Kemrová. „Případ jsme předali policii, zaměstnanec byl okamžitě propuštěn, data jsou zpět v majetku naší společnosti,“ dodala. Charakter odcizené databáze podle ní byl marketingový. „Nešlo o data lokalizační či provozní ani o citlivé údaje typu hesel. Jediné nebezpečí, které by hypoteticky mohlo našim zákazníkům hrozit, je případně oslovení nevyžádanými marketingovými nabídkami,“ uvedla.

Krádež dat podle Dnes vyšetřuje Útvar pro odhalování organizovaného zločinu. Deník píše, se zpočátku se mluvilo o škodě v řádu stamilionů korun, kterou krádeží dat mohl T-Mobile utrpět, firma uvedla, že žádná škoda jí ani zákazníkům nevznikla. „Pokus byl podchycen v samotném začátku,“ uvedla Kemrová. Podle ní šlo o selhání jednotlivce, nikoli o systémovou, či procesní chybu.

Pracovníka IT oddělení T-Mobilu, který data zkopíroval, už policie obvinila, napsal Dnes. Podle jedné z verzí data stáhl 19. dubna a způsobil tím výpadky signálu po celém Česku, píše deník. T-Mobile to popírá. Podle mluvčí tyto dva incidenty spolu nesouvisí, z technologického pohledu je taková spojitost vyloučena.

MM25_AI

Podle Petra Žikeše, ředitele společnosti Safetica Technologies, nejsou krádeže dat již dávno výjimečné a podobné incidenty řeší stále víc firem. „Nejenom marketingové databáze však představují potenciální riziko krádeže. Výrobní plány, zdrojové kódy, smlouvy, kontakty, ceny, finanční a strategické informace patří k tomu nejcennějšímu co spravuje většina firem. Pro společnosti zcizení takovýchto dat znamená, že se jejich know-how dostane ke konkurenci, možnost pokut, ale i negativního PR. Aby organizace předešly takovýmto situacím, měly by používat nástroje, které stažení dat například na flash disk, nebo přeposlání emailem mimo firmu, brání,“ uvedl Žikeš.

T-Mobile je s šesti miliony mobilních zákazníků největší mobilní operátor v zemi. Patří do skupiny Deutsche Telekom.

  • Našli jste v článku chybu?