Menu Zavřít

Příliš drahá káva. Hlavní nádraží hledá náhradu za Italy

23. 9. 2017
Autor: Martin Pinkas

Ve tři čtvrtě na šest ráno je už na pražském hlavním nádraží vyšší frekvence lidí než na většině českých železničních stanic v době největší špičky. Rozespalí zahraniční turisté obtěžkaní kufry a batohy hledají příležitost, kde se „nakopnout" ranní kávou. Moc možností ale nemají. V podstatě jen jednu.

Tou je italská kavárna na strategickém místě u ústí hlavního tunelu vedoucího k nástupištím. Jinak solidní požitek z kávového nápoje kazí fakt, že kapučíno tam přijde na 70 korun. A s úderem šesté hodiny se konkurence zvýší jen zdánlivě. Francouzské bistro je sice hned naproti, cenami se však neliší.

Předražená exkluzivita

Lidové kapučíno za 32 korun nabízí v tuto dobu jen prodejce sladkého pečiva Minit, ten má však výrazně méně výhodnou pozici na boční straně hlavní haly. Také ke stánkům Coffee Joy umístěným v podchodech si tam najde cestu výrazně méně cestujících, než je tomu u ukazatelů s odjezdy vlaků před vstupy do podchodů. Jasným vítězem ranního frmolu na jedné z nejlukrativnějších kávových lokalit je tedy kapučíno za téměř dvojnásobnou cenu, než je v Česku obvyklé.


Přečtěte si: Italové chtějí 1,2 miliardy za vyhazov z hlavního nádraží

  Ilustrační fotografie


Podle informací týdeníku Euro měl bývalý správce nádraží společnost Grandi Stazioni s některými prodejci nadstandardní vztahy a na lukrativní prodej kávy jim zaručoval exkluzivitu. Ta je v konečném důsledku i příčinou vysokých cen.

Loňským vyhazovem Italů se však otevřely dveře pro příchod konkurence a také cenový boj o lukrativní lokalitu. Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC), která po Grandi Stazioni budovu převzala, totiž s žádnou exkluzivitou nepočítá.

„SŽDC vsoučasné době žádnou exkluzivitu neuděluje ani jinak nezvýhodňuje obchodní partnery, kteří mají pronajaté obchodní jednotky na pražském hlavním nádraží, a neuvažujeme o tom ani do budoucna,“ zdůrazňuje mluvčí společnosti Kateřina Šubová.

Coming soon

První zájemci o lukrativní lokalitu se tak už objevili. Například společnost Tchibo už jednu prodejnu na hojně frekventovaném horním patře podzemní části nádraží má, prodává tam však jen balenou kávu a jiné spotřební zboží ze svého sortimentu. Firma se však netají tím, že by nově pobočku ráda rozšířila o kávový bar s čerstvými nápoji. „Rádi bychom tam rozšířili naši působnost, zatím je to ale v jednání,“ sdělil týdeníku Euro šéf Tchiba Praha Richard Hodul. Tchibo má strategii jednotných cen v rámci celého Česka. Obecně přitom ceny espresa či latté v pobočkách firmy nijak nevybočují z českého průměru, a lze tak očekávat, že na stanici brzy přibude možnost dát si kávu bez přirážky za exkluzivní lokalitu.

O Grandi Stazioni přitom Hodul nemluví příliš lichotivě. „Mohu říct, že jsem rád, že Grandi Stazioni odešlo. Prostředí tam bylo vysoce nestandardní a někdy až za hranou, dnes tam jsou solidní partneři, se kterými se dá vést smysluplný rozhovor,“ dodává Hodul.

MM25_AI

Ještě před Tchibem otevře novou pobočku na hlavním nádraží kavárenský řetězec Costa Coffee. Prodejna už vzniká, zatím ji halí plachta s nápisem Coming soon. Podle mediální zástupkyně firmy Šárky Podlenové provoz odstartuje v říjnu.

Costa Coffee patří obecně k dražším kavárnám, a nelze tedy očekávat výrazné podstřelení ceny. Příchod dalšího nováčka však ukazuje, že se zakonzervovaný trh s kávou na hlavním nádraží začíná uvolňovat. Pod společnost Lagardere Travel Retail vedle Costa Coffee spadají třeba také pekárny Paul a další značkové prodejny nabízející mimo jiné i kávu. Firma dává najevo, že o lokalitu má zájem i s nimi. „Pokud bude vypsáno výběrové řízení, rádi se ho zúčastníme s jinou značkou z našeho portfolia,“ dodala Podlenová.

Dále čtěte:

Grandi Stazioni: Za zchátralé hlavní nádraží mohou České dráhy

SŽDC: Grandi Stazioni měla času dost


  • Našli jste v článku chybu?