Menu Zavřít

Problém pro tři ministerstva: milion vozů bez filtru. Policie volá po legislativní posile

17. 3. 2017
Autor: čtk/AP

Stočeným tachometrům odzvonilo. Stát aktuálně trápí daleko horší problém, po českých silnicích podle odhadu ÚAMK jezdí zhruba milion vozů s nefunkčním nebo odstraněným filtrem pevných částic (DPF). Ministr životního prostředí Richard Brabec o „kolektivní sebevraždě“ ví a hodlá věc řešit s ministrem vnitra Milanem Chovancem. Policie tvrdí, že za současných podmínek je kontrola DPF v terénu mnohdy nemožná.

Nejde o žádnou „prkotinu“. Nesprávně fungující nebo chybějící filtr způsobuje, že vozidlo vypouští do ovzduší více sazí a rakovinotvorných částic, než by podle své schválené homologace mělo. Ministr Brabec dokonce mluví o „kolektivní sebevraždě“.

„Před třemi týdny jsem požádal ministra vnitra Chovance o zprostředkování jednání s Policií ČR. Zatím se nám nikdo neozval, takže to panu ministrovi při nejbližší příležitosti připomenu. Je jasné, že bez pravidelné a důsledné kontroly ze strany dopravní policie, jak je tomu například v sousedním Rakousku, nepůjde tento našemu zdraví velmi nebezpečný nešvar vymýtit,“ řekl na dotaz webu Euro.cz ministr životního prostředí Brabec.

Omezené možnosti

Policie však upozorňuje, že kontrola DPF u automobilů přímo na silnicích je pro ni problematická. „Policista nemůže na vozidle nic demontovat, kontrola probíhá pouze vizuálně. Vozidla jsou dnes navíc zespodu často zakrytována a těžko se kontrola dostane k jednotlivým dílům,“ vysvětluje pro Euro.cz Ivana Nguyenová, vrchní komisařka z Policejního prezidia ČR.

Pokud ale policie zjistí závadu, pravomoci má. „Jsme oprávněni nařídit řidiči přistavit vozidlo na STK pro provedení kontroly technického stavu vozidla,“ říká Nguyenová. Vozidlo s vadným DPF nebo bez něj nemůže na STK projít a policista zadrží řidiči osvědčení o registraci vozidla (tzv. malý technický průkaz). Vrácen bude příslušným úřadem až po odstranění závad.


Přečtěte si o bývalém problému číslo 1:

Auta s přetočeným tachometrem jen tak nezmizí. Bazary je nemohou hlásit

Tachometr


„Měření emisí výfukových zplodin v rámci přímého dohledu není rozhodně jednoduchou záležitostí, a to i vzhledem ke složitosti a náročnosti jak na samotné zařízení, tak na odbornost jeho obsluhy. Pro rozšíření oprávnění policie na úseku kontroly plnění stanovení emisních limitů motorových vozidel je nutné provést legislativní změny právních norem, které jsou však v gesci ministerstva dopravy,“ dodala vrchní komisařka.

Podle jejích slov je Policie ČR je připravena se aktivně účastnit případných jednání vedoucích k těmto změnám. V současnosti u problému DPF policie preferuje širší možnost využití kontroly ze strany stanic měření emisí, případně využití mobilních expertních jednotek Centra služeb pro silniční dopravu.

Jde o metodu

„Jsme připraveni se zástupci policie problém řešit. Jde o to, jak najít nástroje, které jim umožní v praxi co nejúčinněji postihovat tyto přestupky. Jde ale spíše o záležitost metodickou, protože zmocnění ke kontrolám policie v současné legislativě rozhodně má,“ reagoval mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Nešvar s DPF netrápí jen policii. I pro české autobazary jsou chybějící filtry pevných částic v současnosti problémem číslo jedna. „Denně odmítneme vykoupit kolem 50 vozidel. V minulosti to bylo především kvůli přetočeným tachometrům. Dnes ale mezi odmítnutými vozy převládají vozidla, u nichž není funkční filtr pevných částic nebo je zcela odstraněn,“ říká Pavel Foltýn, ředitel strategického rozvoje ze společnosti Auto ESA.

Do vozidel s dieselovým motorem se začaly DPF montovat na začátku tisíciletí. Podle Foltýna se u dieselových motorů počítá se životností filtru pevných částic v rozmezí 80 tisíc až 240 tisíc kilometrů, podle toho o jakou značku se jedná a v jakých podmínkách je vůz používán.

Výměna filtru však může stát až 100 tisíc korun, záleží na značce vozidla. To by mnohdy stálo víc, než je prodejní cena celého auta.

Podle zkušeností autobazarů se proto majitelé starších dieselových vozidel snaží vůz s nefunkčním DPF prodat za každou cenu, nebo jej dokonce z vozu vymontují, upraví řídící jednotku motoru a vůz prodávají jako bezvadný. „Laik pak nemá moc možností, jak závadu odhalit,“ varuje Foltýn.

Jak může laik poznat, že vůz nemá funkční DPF
Zjistěte, podle jaké normy bylo auto homologováno. Některé typy se například u nás prodávaly ještě bez DPF, zatímco importovaná auta stejného typu např. z Německa už filtr měla. Ověřte to před koupí ojetiny v oficiálním servisu podle VIN.
Při prohlídce auta zkontrolujte koncovku výfuku. Sáhněte dovnitř. Pokud budete mít prsty od černých sazí, je to první náznak problému. Podívejte se pořádně na spodek auta a kontrolujte výfukové potrubí. Jakýkoli mechanický zásah do vedení výfuku by měl být rovněž varováním.
Prověřte také kontrolku. Po zapnutí zapalování se musí kontrolka DPF rozsvítit a po chvíli zhasnout. Nerozsvícení kontrolky DPF značí, že s řídící jednotkou (nebo kontrolkou) někdo manipuloval.

Pramen: Autobible.cz

Největší nebezpečí na „řadového kupce“ ojetiny číhá při soukromých nákupech na inzerát. Varováním může být podezřele výhodná cena. Je pak jasné, že vůz s nefunkčním DPF nebo bez něj nemůže projít technickou kontrolou. A problém má nový majitel.

A potíží může mít víc. „Například v sousedním Rakousku mohou policisté automobil, který má vymontovaný nebo nefunkční filtr pevných částic, dokonce zabavit, odebrat registrační značku nebo dát pokutu až pět tisíc eur,“ upozorňuje Igor Sirota z ÚAMK.

bitcoin_skoleni

Čísla o problému s DPF jsou přitom víc než alarmující. „Podle našeho průzkumu je v Česku zhruba jeden milion takto nebezpečných vozidel, která mají buď poškozený, nefunkční anebo úplně vytlučený filtr pevných částic a na silnici je nikdo nekontroluje,“ dodal Sirota.

Čtěte také:

Ministerstvo dopravy chce, aby auta s přetočeným tachometrem přišla o technický průkaz

Autobazar předběhl vládu. Zavedl šrotovné


  • Našli jste v článku chybu?