Menu Zavřít

Pryč z područí Facebooku a Googlu. Německé firmy budují konkurenci americkým gigantům

16. 5. 2017
Autor: profimedia.cz

Průmysl se pokouší vymanit z diktátu Googlu i Facebooku a buduje vlastní platformu. V Německu se proti americkým gigantům spojily velké koncerny z automobilového průmyslu, financí i médií a společně chystají vlastní přístup ke svým online službám.

Velké německé koncerny společně připravují široce využitelnou datovou platformu, která by měla nahradit servis velkých amerických hráčů jako jsou Google a Facebook. Na projektu se podílí Allianz, Axel Springer, Daimler, Deutsche Bank s Postbank a mapová služba německých výrobců automobilů Here.

Iniciativa usiluje o jednotný přístup k online službám. Projekt ale ještě podle vyjádření zúčastněných společností posoudí antimonopolní úřad.

Cílem iniciativy je nástroj na způsob univerzálního klíče, s jehož pomocí by zákazníci mohli využívat různých služeb na internetu. Podobný klíč už uživatelům poskytují americké společnosti jako Facebook, Google nebo Twitter. Uživatel, který má profil na Facebooku, se může přes tuto sociální síť přihlásit i k jiným službám, jako například k hudební platformě Spotify nebo aplikaci Airbnb zprostředkovávající pronájmy bytů. Facebooku to umožňuje podrobněji sledovat spotřebitelské chování svých uživatelů a zobrazovat jim o to přesněji cílenou inzerci. Pro uživatele je to pohodlné, neboť se díky přístupu přes profil nemusejí na každé stránce registrovat zvlášť.


Koalice proti Uberu: Lyft a Waymo spolupracují na autonomním řízení

 Uber a Lyft


Plánovaná německá verze takového přístupu by uživatelům ponechávala možnost, aby sami rozhodovali o tom, jaká data o sobě chtějí dát správcům k dispozici. To Facebook ani Google nedovolují.

Dominance amerických datových platforem na internetu je z tohoto důvodu zejména v Evropě předmětem sílící kritiky. Aktuální iniciativa velkých koncernů představuje zatím nejrozsáhlejší pokus o vytvoření alternativy. Společnosti, které se projektu účastní, poukazují na v Evropě stále naléhavější otázku ochrany dat. Jak prohlašují, jejich platforma zajistí „nejvyšší standard zabezpečení dat a jejich ochrany“.

Společná řeč

Iniciativa, o níž přinesl zprávu rakouský server Industriemagazin, chce pro svou věc brzy získat společnosti působící v oblasti obchodu, letectví či telekomunikací, stejně jako i v dalších oborech a konkrétně už jedná například s telekomunikační společností Deutsche Telekom.

Široce využitelná platforma má umožňovat i digitální platební a další finanční služby. Ve svých pokročilejších fázích by pak měla nabídnout i dodatečné funkce, jako je digitální přístup k úřadům.


Matematicky na smysl života:

Google zná vzorec štěstí. Je to rovnice o třech proměnných

Lubomír Heger


Iniciativa s partnery činnými v pojišťovnictví, v oblasti médií, automobilovém průmyslu a bankovnictví už pokrývá poměrně široké spektrum dat. Její aktéři za projekt lobbují i u politiků a těší se značné přízni Spolkového ministerstva průmyslu. Účastí společnosti Here se na projektu nepřímo podílejí i automobilky BMW nebo Audi, jimž tato mapová služba kromě Daimleru také patří. Iniciativa se kromě toho opírá o významné vědecké zázemí. Podílí se na ní totiž i technologický thinktank Core, projekt Fraunhoferova Institutu FOKUS, jenž vyvíjí komunikační systémy, a také Evropská škola managementu a technologií (ESMT).

„Tato společná iniciativa se chápe jako konkurenceschopná evropská odpověď na mezinárodní platformy,“ prohlašují sebevědomě její aktéři. Zda a nakolik se proti americkým gigantům prosadí, si ale troufá odhadnout málokdo. „Zavádět službu, která nemá hlavní atrakci v podobě sociální sítě, emailové služby nebo komunikační platformy, není standardně přednastavena v chytrých telefonech a čelí silné a etablované konkurenci ze zámoří, vyžaduje perfektní business plán a bezchybné technologické provedení,“ komentuje úsilí německých koncernů Kateřina Hrubešová, šéfka Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR).

Představa, že jen kvůli jinak nastavené ochraně osobních údajů a jejich využívání ji začnou Evropané masově využívat, je podle ní „skromně řečeno odvážná“. Osud platformy bude podle expertky ve velké míře záviset na tom, s jakým obchodním modelem autoři iniciativy přijdou.

FIN25

Přečtěte si také:

Facebook musí mazat nenávistné příspěvky, rozhodl rakouský soud

Zisk Facebooku v prvním čtvrtletí vzrostl o 77 procent

Čtvrtletní zisk i tržby majitele Googlu výrazně vzrostly

 Google


  • Našli jste v článku chybu?