Americká společnost Apple hodlá podle zahraničních médií vsadit na koncept tzv. rozšířené reality, ze kterého chce udělat masovou záležitost. Nová zařízení by v budoucnu mohla nahradit i vlajkovou loď Applu iPhone, jehož prodeje minulý rok meziročně poprvé v historii klesly.
Takzvaná AR (Augmented Reality), tedy rozšířená realita obohacená o virtuální prvky, je mladším bratříčkem klasické virtuální reality (VR). Zásadním rozdílem je, že namísto přenesení do neexistujícího matrixu po nutném nasazení virtuálního headsetu virtuální objekty přijdou za vámi do reality skutečné.
Virtuální (r)evoluce
Průkopníkem AR s pravděpodobně nejlepší reklamou a zároveň i největším objemem peněz získaným od investorů je tajemný americký startup Magic Leap. Technologický časopis Wired o jeho příběhu důkladně informoval již loni. Magic Leap dle slov svých představitelů disponuje unikátní technologii, která by mohla způsobit revoluci v řadě odvětví. Jednou z věcí, které firma zmiňuje, jsou například virtuální monitory. Klasické obrazovky prý už v budoucnu lidé nebudou potřebovat. Pracovat totiž budou po nasazení speciálních brýlí na těch virtuálních.
Zakladatel Atari jde jinou cestou. Čtěte více:
Zakladatel Atari se vrací. S monstrprojektem virtuální reality
Podobným směrem se hodlá vydat i Apple. Ten se podle agentury Bloomberg chystá z konceptu rozšířené reality udělat masovou záležitost a údajně již sestavil i tým vývojářů. Ten by měli tvořit i experti, kteří se podíleli na vývoji zařízení virtuální reality Oculus a Hololens, což jsou projekty technologických gigantů Facebook a Microsoft. První aplikace rozšířené reality od Applu by podle spekulací mohla představovat jakési trojrozměrné fotografie. Společnost nicméně informace odmítla komentovat.
Podle agentury pro výzkum trhu Global Market Insights globální trh s produkty nabízejícími rozšířenou realitu naroste do roku 2024 o 80 procent. Jeho hodnota by měla dosáhnout 165 miliard dolarů (více než 4 biliony korun).
Ze světa virtuální reality čtěte:
Špatné PR pro Oculus: na jeho počátku se „opisovalo“
IMAX se vrhá na virtuální realitu. První kina postaví v USA
Podle analytika Genea Munstera, který se na Apple dlouhodobě zaměřuje, společnost příliš mnoho jiných možností než sázku na AR nemá. „Je to něco, co Apple musí udělat, aby nadále rostl,“ sdělil Bloombergu Munster, podle kterého zařízení pro rozšířenou realitu ve svém významu časem nahradí dominantní produkt Applu, chytrý telefon iPhone.
iPhony šly méně na odbyt
Právě prodeje iPhonů v loňském roce meziročně poklesly poprvé od uvedení na trh. Podle expertů to může být tím, že je trh s iPhony již plně saturován. iPhone v mnoha zemích představuje prémiovou značku telefonu a sociální status. Že jsou iPhony příliš drahé, přiznal před nějakou dobou i ředitel společnosti Tim Cook. Je tedy více než pravděpodobné že každý, kdo jej chtěl a zároveň si mohl dovolit, již iPhone má.
Přečtěte si, do jaké firmy Apple nedávno investoval: