Dálnice se v Česku opravují draze a bezohledně k řidičům, říká Radim Jančura, majitel autobusového dopravce Student Agency a železniční společnosti RegioJet. Může za to korupce u stavebních zakázek.
Foto: Jakub Stadler
V září začne velká rekonstrukce dálnice D1, která může silně zkomplikovat provoz vašich žlutých autobusů. Připravujete se na to?
Já si myslím, že bychom neměli vůbec nic poznat. Déjednička má špatnou pověst, ale je to vlastně výborná, pohodová dálnice. V Německu jsou sice dálnice v mnohem lepším stavu, ale kolony jsou tam denodenně. Dálnice D1 se zasekne jenom ve chvíli, kdy se tam převrátí kamion.
Takže se nebojíte, že vás mohou kvůli rekonstrukci předjet vlaky, které pomalu, o minuty stahují váš náskok na trati Praha – Brno?
V žádném případě. Každopádně jsem už poslal esemesku panu Davidu Čermákovi, novém šéfovi Ředitelství silnic a dálnic. Varoval jsem ho, že když nebude uzavírání dálničních úseků děláno ohleduplně, jsem připraven založit občanské sdružení pro Uzavírky s rozumem, které by začalo státu komplikovat život ve stavebních řízeních.
S jakým cílem?
Uzavírka s rozumem znamená, že opravy budou fungovat jako v Německu. Tam se pracuje čtyřiadvacet hodin, i v noci. Vidíte světla na dálnici, pracuje se tam nonstop. Tím pádem se uzavírka o polovinu zkrátí. Dají se uzavírat kratší úseky. U nás se často uzavírají až devítikilometrové části dálnice, v takové délce mnohdy úplně zbytečně.
Proč se u nás chytrá řešení při opravě dálnic nepoužívají?
Protože kolem dálnic bylo vždycky hodně korupčních peněz. Když stavební firma platí politikovi a úředníkovi těžké peníze, tak po ní politik ani úředník nemůže chtít, aby pracovala v noci. Poslala by je do háje. Pokud ministerstvo dopravy řekne, že tato technologická opatření jsou drahá, ať zruší současná výběrová řízení. A vypíše nová, pro mnohem širší okruh firem.
Kolik vlaků bude mít RegioJet na konci letošního roku?
Kdo má podle Radima Jančury důkazy o korupci Miroslava Kalouska?
Proč je trestní oznámení od ministra financí u ledu?
Čtěte v novém vydání týdeníku Profit v pondělí 18. června.