Menu Zavřít

Rébus zvaný „dýško“. Otazníky v EET zůstávají

28. 11. 2016
Autor: Petr Topič, Mladá fronta

Přichází ke mně číšník s účtem na 287 korun. „Tři sta,“ zaokrouhluji. „Dýško dáváte mně, nebo majiteli,“ ptá se číšník. „Vám,“ pravím úsečně. „To jsem si oddechl. Kdyby to bylo pro šéfa, musel bych vám přinést ještě jeden účet na 13 korun. Testujeme si už totiž EET,“ vysvětluje obsluhující. Spropitné patří k nejčastěji skloňovaným slovním vazbám v souvislosti s EET. Finanční správa nám potvrdila, že číšník se zachoval přesně, jak má.

„Spropitné je nepovinná platba vyjadřující míru spokojenosti zákazníka s poskytnutými službami, kterou výslovně neupravuje žádný právní předpis,“ odpověděla na dotaz, jaký je aktuální výklad, vedoucí oddělení z Generálního finančního ředitelství Linda Paterová.

I pár dní před spuštěním ostré EET drží Finanční správa i přes určité otazníky striktní výklad. „Z pohledu EET záleží na konkrétních zvyklostech zařízení – zda si spropitné rozdělí zaměstnanci, nebo zůstává podnikateli. V případě, že je spropitné příjmem zaměstnanců, tak příslušná částka nepodléhá EET,“ říká Paterová.

Ve hře jsou podle jejích slov dvě varianty, kdy spropitné nepodléhá EET: „Za prvé, pokud personál spropitné obdrží přímo bez zasahování zaměstnavatele.“ V praxi to bude zřejmě nejčastější případ.

Příjemci „dýška“ se EET podle aktuálního výkladu také vyhnou, „když spropitné obdrží prostřednictvím zaměstnavatele. Ten je prostředník a spropitné rozdělí mezi zaměstnance podle pravidel, která jsou v dané provozovně nastavena. Přestože je spropitné v těchto případech zpravidla součástí jedné platby, není povinností ho evidovat.“

Jak jsou na tom Češi se spropitným
Čtyři z deseti Čechů spropitné v restauraci dávají automaticky.
Nepravidelně dává spropitné bezmála 60 procent lidí.
Mimořádně velké spropitné Češi odmítají. Striktně se vůči němu staví téměř polovina lidí.
Plných 80 procent hostů jen zaokrouhlí částku nahoru bez ohledu na celkovou útratu.
Pokud jsou nadmíru spokojení, umí být Češi štědří. Polovina takových hostů spokojenost neváhá odměnit částkou vyšší než 100 korun. Pětina lidí v mimořádné situaci volí spropitné mezi 151 až 199 korun.

Zdroj: průzkum agentury STEM/MARK

Mluvčí Finanční správy současně potvrdila, že číšník by v případě naší výše uvedené „kontrolní“ konzumace postupoval správně a vystavil dva účty.

„V případě, že je spropitné příjmem podnikatele, příslušná částka podléhá EET, neboť se jedná o příjem z podnikání. Povinnost evidence se tedy vztahuje na celou částku, a to bez ohledu na to, zda je spropitné zaplaceno odděleně. V takovém případě je nutné zaevidovat i tuto dodatečnou platbu,“ vysvětlila Paterová.

Pokud podnikatel rozhodne, že spropitné patří personálu, jde z pohledu zákona o daních o příjem, o nějž by podnikatel měl zaměstnancům zvýšit daňový základ ze mzdy.

Otázku, kdo tento odvod zkontroluje, ponechala Finanční správa bez odpovědi. Stejně jako dotaz, jak se rozliší „dýško“ pro majitele a pro zaměstnance. Má to snad host aktivně ohlásit? Navíc je nemálo případů, kdy majitel je zároveň obsluhující.


Přečtěte si ještě:

Štvanice na hostinské začíná

Babiš reaguje na Párala: Štvanice na EET pokračuje

MM25_AI

Páral odpovídá Babišovi: Už je to tady, hospodští budou zdražovat

Odbory: Změny v EET porušují princip rovných podmínek


  • Našli jste v článku chybu?