Menu Zavřít

Ředitel Aera Vodochody: Chceme se vrátit do Egypta

11. 3. 2017
Autor: Archiv

Aero Vodochody znovu dobývá své kdysi silné trhy. Pro země z bývalého Sovětského svazu, Jižní Ameriky či Blízkého východu má bitevníky L-159 Alca i nové cvičné stroje L-39NG.

Ve Vodochodech mají ambiciózní cíle „Ročně můžeme postavit 20 až 25 letounů,“ předpovídá ředitel Aera Giuseppe Giordo.

Jaký cíl jste si dal pro letošní rok?

Chceme upevnit pozici Aera jako leteckého výrobce a zpátky vydobýt pozici lídra ve výrobě cvičných a lehkých bitevních letounů. Proto chceme znovu najít či posílit vztahy s provozovateli strojů L-39 Albatros, L-59 Super Albatros a L-159 Alca a obnovit ty kontakty, které byly ztraceny. Úspěšně postupujeme ve vývoji letounu L-39NG jako ideálního řešení pro výcvikové účely. Vedle toho oživujeme i program L-159 - letoun propagujeme a jsme připraveni k restartu jeho výroby.

Mluví se o dvou nových zákaznících. Jak daleko jsou jednání?

Diskutujeme s řadou potenciálních zákazníků a v několika případech to vypadá velmi nadějně, už jsme předložili i formální nabídky. Zaměřujeme se jak na současné provozovatele našich letounů, tak i na země, které dosud letouny z Aera nemají. Na projektu L-39NG úzce spolupracujeme se společností Omnipol, která má dobré kontakty a může nám pomoci ve státech, kde nemáme tak silnou pozici.


Přečtěte si, jak výrobu letadel v Česku komentuje Pavel Páral:

Komentář: Krátký dolet

L-159


Můžete specifikovat zemi či alespoň region, kde nyní jednáte?

Zaměřujeme se na Jižní Ameriku, severní Afriku, Blízký východ a také na Společenství nezávislých států (devět zemí bývalého Sovětského svazu - pozn. red.).

Kolik letadel chcete letos postavit?

Věřím, že ročně můžeme postavit 20 až 25 letounů. Víme, že máme ten správný produkt, takže tento docela ambiciózní cíl je dosažitelný. Udělali jsme si analýzy a v příštích 20 letech očekáváme, že na trhu bude potenciál pro 750 lehkých bitevních a více než tři tisíce cvičných strojů. Na řadu z těchto příležitostí si můžeme sáhnout.

 Ředitel Aera Vodochody Giuseppe Giordo
Věřím, že ročně můžeme postavit 20 až 25 letounů, říká Guiseppe Giordo (Zdroj: Archiv)

Vedle výroby vlastních letounů dodáváte součástky pro stroje jiných výrobců. Co konkrétně děláte pro nový vojenský dopravní letoun Airbus A400M?

Jen několik částí vyrobených přesně podle zadání budoucího zákazníka.

Airbus má s tímto letounem potíže. Jak se na A400M díváte vy osobně?

Jak jsem řekl, na projektu se podílíme velmi málo. Jsme dodavatelem pro dalšího dodavatele MT Aerospace, takže nejsme v přímém kontaktu s Airbusem. A byznys, který se nás bezprostředně netýká, nekomentujeme. Když je ale řeč o vojenské přepravě, s firmou Embraer spolupracujeme na transportním letounu KC-390, kde máme zajímavý podíl. Letadlo je velmi slibné a ve srovnání s konkurencí má neobyčejnou výkonnost.

Čili KC-390 je pro Aero zajímavější?

Pro KC-390 vyrábíme mnohem více součástí a projekt je pro nás přínosnější v tom, že se na něm podílíme od samotného vývoje a několik komponentů jsme vydesignovali přímo tady v Aeru. Pro A400M děláme jen pár kompozitních dílů.

Loni se podařilo několik strojů L-159 ze zásob české armády odprodat do Iráku, kde se dnes podílejí na tažení proti takzvanému Islámskému státu. To je dobrá reklama, ne?

Jsme hrdí, že naše letadlo je jedno z mála na světě, které předvádí své schopnosti v reálné akci. V konkurenčním boji je to pro nás plus, o L-159 je díky tomu větší zájem. Tohle je právě jeden z důvodů, proč oživujeme program jeho výroby.


O česká letadla je ve světě zase zájem. Přečtěte si více

Miroslav Tutter vlastní podnik Zlin Aircraft od roku 2009. Každých 14 dní tu vyrobí jedno letadlo.


Kolik letounů L-159 nyní v Iráku létá?

Doručili jsme tam dvanáct strojů, poslední tři byly oficiálně převedeny na konci roku. Ale kdy vzlétnou, je otázka na iráckou armádu.

Vedle známých modelů L-39 a L-159 máte ve světě i několik desítek strojů L-59 Super Albatros. V Egyptě jich je 45, ale už řadu let nevzlétly. Jaká je šance, že s Káhirou obnovíte kontakt?

Tohle je konkrétní případ byznysu, který chceme rozvíjet. Obnovujeme kontakty s několika uživateli našich letounů a Egypt je jedním z nich. Pro nás je to zajímavý trh i proto, že si země v minulosti koupila řadu bojových letounů a bude k nim potřebovat i výcvikové stroje. Ve světě jsou stovky letadel z Aera, a proto je tu velký potenciál pro obnovení vztahů a nabídku našich služeb či nových letounů.

Giuseppe Giordo
Aero Vodochody vede od loňského května.
V letech 2011 až 2015 byl ředitelem Alenie Aermacchi, největšího leteckého výrobce v Itálii. V leteckém průmyslu se pohybuje už od roku 1990.

Dále čtěte:

FIN25

Realista Hynek: Nakrmíme české zbrojaře

Odbočka přes komunistu: jak vyvlastnit letiště


  • Našli jste v článku chybu?