Firmy technologických miliardářů mají v oblasti vesmírného turismu „hvězdné“ ambice. Kdo ale zaručí bezpečnost jejich movitých klientů, když regulace a ani regulátor samotný neexistují? První movití kosmičtí turisté budou tak trochu pokusnými králíky.
O expanzi v oblasti vesmírného turismu v současnosti usiluje řada společností. Blue Origin šéfa Amazonu Jeffa Bezose chce první turisty do vesmíru vynést v roce 2018. Želízka v ohni má i SpaceX Elona Muska, Boeing a Virgin Galactic Richarda Bransona.
Pokud se ale vesmírný turismus skutečně rozroste, může podle expertů pro první komerční pasažéry představovat takříkajíc skok do neznáma. Chybí v něm totiž zatím regulace a spolu s ní i zastřešující instituce.
Přečtěte si, jak chce NASA „zpozemštit“ Mars:
NASA chce udělat Mars obyvatelným pomocí magnetů. Začne do roku 2050
V USA sice existuje Federální letecká asociace (FAA), její role je však v dané oblasti velice omezena. Technicky sice disponuje kontrolní pravomocí nad jakýmikoliv vzlety kosmických plavidel, které organizují američtí občané, co se ale týče samotného bezpečí lidských posádek, přenechává organizace regulatorní pravomoci striktně v rukou samotných kontraktorů. O bezpečnostní regulace, případně standardy, se FAA zajímá až ve chvíli, kdy objektivně došlo k nějakému neštěstí.
Testovací start rakety společnosti Blue Origin:
Bezpečnostní regule tak leží na bedrech samotných společností, které o rozšíření vesmírného turismu usilují. A to bude muset zájemcům o kosmické zážitky prozatím stačit spolu s podepsáním jakéhosi reversu, kde berou na vědomí, že kosmické plavidlo soukromé společnosti, jejíž let si zaplatili, neprošlo bezpečnostní certifikací amerických úředních orgánů.
Nejdál v bezpečnosti je NASA
A omezené by v této oblasti mělo být i působení americké vesmírné agentury NASA. Komerční plavidla, která budou chtít dopravovat turisty na mezinárodní vesmírnou stanici ISS, sice podle časopisu Quartz budou muset její bezpečnostní regule splňovat. Na ta ostatní ale nedosáhne.
Určitou minimální bezpečnostní garancí by pro vesmírné turisty mohla být licence od FAA. Tu podle mluvčího organizace musí mít každá raketa, která bude chtít startovat s lidskou posádkou. V současné době jí však disponuje pouze Virgin Galactic Richarda Bransona. Licence společnostem ukládá povinnost seznamovat v předstihu FAA s výsledky svých bezpečnostních testů.
Kdo má želízka v ohni? |
---|
Blue Origin Jeffa Bezose předpokládá, že by komerční kosmické lety mohla pořádat již od března příštího roku. Miliardář a velkovýrobce elektromobilů Tesla Elon Musk doufá, že se jeho SpaceX podaří přepravit první dva vesmírné turisty k Měsíci a na palubu mezinárodní kosmické stanice již v roce 2018. Ruská společnost Energie chce na Měsíc a k ISS začít zámožné turisty dopravovat od roku 2021. Virgin Galactic Richarda Bransona podle odhadů neuskuteční první let před rokem 2019. I tak si ale místo zarezervovalo více než 700 platících zákazníků. |
Čtěte: