Česká obchodní inspekce (ČOI) loni zjistila při kontrolách 19 možných případů diskriminačního chování vůči spotřebitelům. Jde o stejný počet jako v roce 2015. Nejčastěji šlo o účtování vyšších cen v restauracích cizincům.
„Inspektoři ČOI se nejčastěji setkávali s diskriminací z důvodu národnosti, kdy například anglicky mluvícím zákazníkům byly v restauracích účtovány vyšší ceny než českým spotřebitelům. Z výsledků kontrol vyplývá, že projevy diskriminace neměly v minulém roce klesající tendenci,“ uvedl ústřední ředitel inspekce Mojmír Bezecný.
Mezi další zjištěné případy diskriminace patřilo účtování tzv. servisu v hostinských zařízeních zahraničním zákazníkům. „Jiným diskriminačním jednáním založeným na stání příslušnosti bylo jednání cestovní kanceláře, která podmiňovala přístup k nabízeným produktům, zájezdům, požadavkem na cestovní doklad vydaný ČR,“ uvedl mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.
Podezření na některou z forem diskriminace bylo zjištěno v 19 případech, což je 1,4 procenta z celkového počtu 1412 provedených kontrol. Porušení obecně závazných právních předpisů inspektoři zjistili v 594 případech, tedy ve 42 procentech kontrol.
Loni nabylo právní moci, v souvislosti s prokázaným diskriminačním jednáním, šest pokut v celkové hodnotě 82 tisíc korun. V dalších šesti případech nabyly právní moci sankce za porušení zákazu diskriminace spotřebitele a dalších ustanovení zákona o ochraně spotřebitele v celkové výši 615 tisíc korun.
Přečtěte si: