Menu Zavřít

Revoluce v kamionové dopravě? Němci otestují e-dálnici s trolejemi

2. 2. 2017
Autor: Scania CV AB

Vyplatí se elektrifikovat dálnice? To budou zkoušet v Německu na dvou úsecích. Projekt podporuje německé ministerstvo životního prostředí. Dosud byl otevřen dvoukilometrový úsek ve Švédsku. Hybridní kamiony vyvíjí firma Siemens ve spolupráci s výrobcem kamionů Scania.

Dva elektrifikované úseky dálnic mají být otevřeny v německých zemích Šlesvicko-Holštýnsko a Hesensko, informovala agentura DPA. Zprovozněny by měly být do konce roku 2018 a každý úsek má být dlouhý 12 kilometrů.

Zatím funguje dvoukilometrový úsek ve Švédsku, který byl otevřen v polovině roku 2016 u města Gävle severně od Stockholmu. V nejsevernější německé zemi Šlesvicko-Holštýnsko projekt schvaluje místní zelený ministr životního prostředí Robert Habeck. „E-Highway nabízí šanci vytvořit mobilitu bez spalování uhlí a plynu,“ prohlásil s tím, že elektrifikaci dálnic Strana zelených jednoznačně podporuje.


Výstavba dálnic v Česku vázne. Kde se bude stavět letos?

 Dálnice, ilustrační foto


Projekt z dílny koncernu Siemens předpokládá využití technologie chytrého pantografu. Kamion se k elektrickému vedení připojí automaticky. Při rychlosti nad 90 kilometrů za hodinu se zase automaticky odpojí, totéž platí při předjíždění. Řidič tak nemusí vůbec řešit, zda je k vedení připojen či ne.

Jak to funguje?

„Koncept je založen na kombinaci elektrifikované komunikace a hybridního pohonu kamionu. Nad pravým pruhem testovací dálnice je nainstalováno elektrické vedení, ke kterému je kamion během jízdy připojen pantografem. Díky tomu odpadá tradiční problém elektromobilů, malá výdrž akumulátorů. Místo toho, aby si kamiony vozily energii s sebou, si ji jednoduše za jízdy odeberou přímo ze sítě,“ uvedla loni firma Siemens, která se na projektu podílí společně s výrobcem kamionů Scania. Ve švédské automobilce Scania drží většinu akcií Volkswagen Group.

Ekologická nákladní doprava

Projekt v Německu podporuje ministerstvo životního prostředí. Nákladní doprava by se tak měla stát ekologičtější, s výrazným snížením emisí. Inspiruje se Švédskem. To si vytklo cíl, že do roku 2030 bude automobilová doprava v zemi bezemisní.

Nákladní automobily napojené na elektrické vedení mají snížit emise o 80 až 90 procent a spotřeba energie by měla být nižší o více než 50 procent, tvrdí firma Siemens.

 Siemens eHighway

Testovací úseky dálnice v Německu mají ukázat, na kolik by elektrifikace silnic přišla. „Po zveřejnění našeho rozhodnutí podpory dvou pilotních úseků dálnic, byla vypsána veřejná soutěž na vytvoření potřebné infrastruktury. Nyní se mohou přihlašovat do tohoto procesu firmy,“ uvedlo německé ministerstvo. Přesný harmonogram výstavby zatím není znám, ale infrastruktura musí být hotova do konce roku 2018.

Předpokladem pro financování elektrifikace dálnic je to, že bude stoupat význam nákladní dopravy při transportu zboží a německá spolková vláda nechce zvyšovat emise spalováním fosilních paliv.

Vláda v Berlíně přitom předpokládá, že se do roku 2030 může zvýšit přepravní kapacita železnice jen o pět procent. Proto většina přepravy zboží zůstane na silnicích a dálnicích.

Elektrifikace dálnic může být jednou z možných cest, jak nezvyšovat emise skleníkových plynů. Elektrická energie přitom musí pocházet z obnovitelných zdrojů. Také se hovoří o využití palivových článků, kdy je jako palivo použit vodík.

E-dálnici podporuje EU projektem E-highway2050:

bitcoin_skoleni

Dále čtěte:

Exšéf Českých drah Žaluda chce dobýt svět s lithiovými autobateriemi

 Petr Žaluda, České dráhy

Nové zbraně proti emisím: Ind dělá z CO2 kypřící prášek

Zisk Siemensu vzrostl o čtvrtinu na téměř dvě miliardy eur


  • Našli jste v článku chybu?