Nespokojenost s pracovními podmínkami u alternativních taxislužeb Uber a Lyft vede řidiče k myšlence na založení odborů. Potřebnou legislativu schválila už předloni městská rada americkém Seattlu, uvedení zákona v platnost však tento týden zatrhl místní soud. Obě společnosti však ještě nemají vyhráno a snaží se přesvědčit řidiče, aby do odborů nevstupovali.
Návrh zákona, který by mohl znamenat precedens pro další města, jednomyslně schválila městská rada v Seattlu už v prosinci 2015. Člen rady Mike O'Brien sám označil rozhodnutí města za přelomové. Už v té době jej ale zpochybnil starosta města Ed Murray, který poukázal na velké náklady a administrativní zátěž při jeho zavádění.
O zákon se posléze začala zajímat Obchodní komora USA, podle které byl v rozporu s federálním pracovním a kartelovým právem. Nejnovější vývoj není pro řidiče příznivý. Městký soud totiž zákon před jeho aplikací dočasně zablokoval. V praxi to znamená, že Uber a Lyft zatím nemusejí poskytnout řidičům kontaktní informace na odborové organizátory, což je první z nezbytných kroků pro založení odborů.
Přečtěte si o tom, jak Uber pohořel v Číně
Poučení z čínské prohry? Mýtus o Uberu padl
„Je docela možné, že celá věc půjde až k nejvyššímu soudu,“ předpovídá profesor práva na univerzitě Stanford William Gould. „Na vyřešení případu čekají ostatní státy a města,“ dodává s tím, že pokud by se soud nakonec přiklonil na stranu odborů, mohla by se stejnou cestou vydat i další města.
Uber nechce ponechat nic náhodě a v posledních měsících už rozjel preventivní kampaň, která má za cíl přesvědčit řidiče, aby do případných odborů nevstupovali. Rozesílá jim textové zprávy, zavedl protiodborový podcast a dokonce si šoféry snaží získat drobnými dárky či pořádáním různých akcí.
Dále čtěte: