Japonské automobilky se musí přizpůsobit neúprosnému demografickému trendu na domácím trhu. Prodeje aut klesají, a tak padla volba na roboty. Přiznala to automobilka Toyota. Počítá se s masivní výrobou asistenčních robotů pro stárnoucí populaci. Mobilní by podle představ Toyoty měli zůstat i senioři po mozkové mrtvici.
V Japonsku je už více než čtvrtina populace starší než 65 let, přitom celosvětový průměr je okolo 8,5 procenta. S tím, jak populace stárne, mění se i její spotřebitelské preference.
Japonským automobilkám klesají prodeje aut. Na to reaguje světová dvojka automobilového trhu Toyota Motor. Předpokládá, že bude muset masově vyrábět roboty, kteří pomohou starším lidem s pohybem.
Toyota už učinila první krok k tomu, aby komercionalizovala rehabilitační roboty, kteří pomáhají s chůzí lidem po prodělané mozkové mrtvici. Od letošního podzimu by měl být možný pronájem robota Welwalk WW-1000.
Robot Welwalk WW-1000
„Pokud existuje způsob, jak umožnit stárnoucím lidem zůstat mobilní i poté, co už nemohou řídit auto, musíme se dívat mimo auta a vyvíjet výrobu robotů,“ řekl agentuře Reuters Tošijuki Isobe, ředitel Frontier Research Center u Toyoty.
Kam se ubírá lidstvo? Čtěte:
Vylepšování lidí bude byznys století, tvrdí spisovatel Harari
Sériová výroba robotů by podle Isobeho byla přirozeným krokem v historii firmy, která původně v roce 1905 začala s výrobou tkalcovských stavů a později se stala výrobcem automobilů. „Ať už to budou v budoucnu roboti nebo auta, pokud bude poptávka po masové výrobě robotů, budeme to dělat s chutí,“ řekl japonský manažer.
Vývoj robotů přitom trvá déle než vývoj automobilu, projekt asistenčního robota pro chození spolkl vývojářům přes deset let, dodal Isobe.
„Největší výzvou bylo vymezit potřeby robota pro trh, který je relativně nový, a zajistit, aby bylo jeho používání bezpečné,“ řekl v Tokiu novinářům Isobe.
Autoprůmysl má při vývoji robotů dobrou výchozí pozici oproti zdravotnickým společnostem, které také vyvíjejí robotické pomůcky pro nemocné lidi. Automobilky se ve vývoji zaměřují na mobilitu a asistenční služby za pomoci umělé inteligence.
„Mnozí z nich spolupracují i s firmami, jako je Google a další. To je staví do silné pozice na trhu i pro asistenční robotiku pro stárnoucí lidi,“ míní Nagajoši Nakano z poradenské firmy Gartner Research.
Stárnoucí Japonsko
Japonsko stárne rychleji než okolní svět, v roce 2015 mělo lidí starších než 65 let 26,7 procenta. S tím roste poptávka po službách, které stárnoucí populace požaduje. Například po asistenčních službách.
Zde může pomoci robotika. Globálně se očekává nárůst prodejů asistenčních robotů na 37 500 kusů v letech 2016 až 2019 a dalších dvacet let by měla poptávka nadále stoupat, odhadla Mezinárodní federace robotiky.
Na druhou stranu v Japonsku klesl v letech 2013 až 2016 prodej aut o 8,5 procenta s tím, jak si stárnoucí lidé nové automobily nepořizují. Navíc mezi mladými Japonci není vlastní automobil prioritou.
Toyota se samozřejmě nezříká ani vývoje autonomního vozu, do vývoje už investovala přes miliardu dolarů.
Dále čtěte: