Menu Zavřít

Rozmach Premier League pokračuje. Miliardy jí zajistí televize i sponzoři

14. 4. 2016
Autor: Oldelpaso via Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

Anglická fotbalová Premier League upouští od modelu s jedním hlavním sponzorem. Po patnácti letech nebude v jejím názvu figurovat banka Barclays. Nově bude mít nejsledovanější fotbalová liga světa sedm velkých sponzorů, rozdělených do několika kategorií.

Podle poslední smlouvy, která byla podepsána před třemi lety, platila Barclays za práva na pojmenování soutěže 40 milionů liber (asi 1,35 miliardy korun) za sezonu. Během posledních let se však její pozice ve světě zhoršila. Od roku 2014 ukončila některé své aktivity ve Španělsku, Itálii a Portugalsku a nově ohlásila záměr odejít z Asie a Afriky a prodat 62 procent akcií v Barclays Africa. Nyní se hodlá plně soustředit na Velkou Británii a USA.

„Dávat velké peníze na to, aby naše jméno bylo všude vidět, už pro naše podnikání není důležité,“ potvrdil Nathan Homer, šéf společnosti pro sponzorování, novou strategii Barclays v rozhovoru pro Bloomberg. Banka totiž kromě jiného končí i se sponzorováním tenisového World Tour Finals, při kterém se vždy v listopadu schází nejlepší tenisté světa v Londýně.

Licence na tisk peněz

Premier League naopak zažívá rozmach. Před rokem podepsala s vysílacími společnostmi SKY a BT Sport novou tříletou smlouvu, která jí dohromady zajistí 5,136 miliard liber (asi 173 miliard korun). Oproti předchozí smlouvě je to o více než dvě miliardy liber více. Liga si od toho slibuje i větší vyrovnanost týmů, protože velká část peněz bude rozdělena právě mezi ně.

Aukční proces, při kterém se rozhodovalo o tom, kdo cenná práva získá, tvrdě kritizoval Tom Mockridge, výkonný ředitel poraženého zájemce Virgin Media. Premier League podle něj získala neustálým šponováním ceny licenci na tisk peněz a výsledek jen ublíží fanouškům.

MM25_AI

Vrátí peníze dominanci?

Od příští sezony také Premier League úplně upustí od zavedené praxe s hlavním sponzorem a bude mít sedm velkých partnerů, kteří budou spadat do určitých kategorií. Míče bude dodávat Nike, hlavním technologickým partnerem se stane Electronic Arts a jedná se i o tom, jaké bude oficiální pivo soutěže. Mimochodem, Barclays z anglického fotbalu úplně neodchází a zůstává hlavní bankou ligy.

Příval miliard by Premier League měl zajistit ještě zářivější budoucnost. Chystají se nové investice do tréninkových ploch a mládeže. Její týmy by zase chtěly být více konkurenceschopné v Evropě. Angličtí fanoušci doufají, že domácí celky budou opět vládnout evropskému fotbalu. V posledních letech totiž hodně zaostávají za těmi španělskými nebo německými.

  • Našli jste v článku chybu?