Autonomně řízená auta by měla být ve Spojených státech samozřejmostí. Vyjádřil se tak i prezident Barack Obama. Federální vláda proto představila novou směrnici, která jejich používání povoluje. Auta budou považována za řidiče.
Jak uvedl portál CNNMoney, ministerstvo dopravy vydá pokyny pro testování a nasazení automatizovaných vozidel. Vládní úředníci říkají, že autonomní vozidla udělají silniční dopravu bezpečnější, dostupnější, a ekologicky přijatelnější.
Federální vláda chce, aby se zabránilo vzniku spleti různých předpisů napříč státy, což by mohlo ohrozit zavádění převratné technologie. Místo definování autonomních aut proto nová legislativa autopilota nazývá přímo řidičem.
Vydaná směrnice, která je základem pro vznik zákonů, obsahuje 15 základních pravidel, která budou muset samořídící auta dodržovat. Mezi jejich základní pilíře patří parametry pro odolnost vůči nárazu, soukromí, etické regule a senzoriku autopilotů.
„Uvědomujeme si, že vývoj přinese různé typy inovací a máme v úmyslu hodnotit každou z nich individuálně, avšak na základě vlastních výnosů,“ řekl k nové legislativě ministr dopravy USA Anthony Foxx. Vláda bude vydání povolení pro testy a samotnou provozní jízdu automobilů podmiňovat dodržováním požadovaných parametrů přímo při výrobě v automobilkách.
„Je v jejich zájmu být tak otevřenými a transparentními, jak je to možné. Je tam totiž tržní riziko, že uvedou do prodeje výrobek s tím, že nesplňuje očekávání veřejnosti,“ řekl Foxx.
Fixace a nezaměstnanost
Úředníci z Washingtonu slibují nadstandardní a tvrdý dohled na dodržování pravidel. Otevřeně však hlásí, že mají zájem na tom, aby se autonomně řízená auta rozšířila do ulic už brzy. Přidal se i prezident Barack Obama, který v rozhovoru pro Post-Gazette řekl, že samořídící auta sníží nehodovost na amerických silnicích, kde loni došlo k 35 tisíc úmrtím. Pokles úmrtnosti by podle Obamy mohl dosáhnout 10 tisíc.
V současnosti je největším problémem samořídících aut jejich fixace na malé území. V rámci testů totiž poznávají relativně malé rozlohy. Při změně lokality sice senzory a digitální inteligence pracují nadále, nemusí však poznat lokální specifika provozu, která z dat bez dostatečného testování nevyčtou.
Ekonomové zase varují, že rozšíření novinky by mohlo zvednout míru nezaměstnanosti. O práci mohou přijít řidiči, zejména z přepravy zboží. Podle druhé skupiny odborníků to však tragédii nezpůsobí. Naopak nová technologie může rozvinout logistiku a překvalifikovat málo vzdělané řidiče na populaci s užitečnějšími dovednostmi.
Čtěte také: