Děti si berou polštářky a lehají si na koberec, některé si sedají na židli, jedna holčička si zaleze do kouta. Podle pokynů průvodkyně si představují příjemný les, kde potkají zvíře, které k nim přátelsky promlouvá. Zhruba po deseti minutách se začínají prvňáci a druháci protahovat a vracejí se do reality první Scio školy, kterou v Praze založil Ondřej Šteffl. Po přestávce mají matematiku. Počítají do třiceti a místo každého násobku tří tleskají.
Následuje to samé se čtyřkou, jen místo tleskání bouchají do stolu. Průvodce zajímá, kde se potká trojka a čtyřka, tedy tlesknutí a bouchnutí. „Luky, a to budeme jako dělat celou hodinu?“ ptá se ho otráveně osmiletá Lucka. Luky jí odpoví bez náznaku toho, že by její dotaz považoval za drzý.
Scio škola na Chodově začala fungovat loni v září. Pár měsíců předtím sbor průvodců - tady si neříkají učitelé - tvořil koncepci, jak děti provázet učením, aby si toho vlastně ani nevšimly. „Máme určité sdílené hodnoty, ale každá Scio škola má volnost v tom,jakýzpůsob zvolí pro jejich naplňování. Jinak jsme ale dostali poměrně velkou volnost, jak školu vést,“ říká ředitel školy Jiří Hokeš, vystudovaný pedagog, který však do školství zamířil až loni. S příchodem rodičovství se mu prý po několika letech podnikání změnily hodnoty.
Přečtěte si také:
Inovativní základní školy boří stereotypy
Ne všichni jsou tu profesí učitelé. Lepším průvodcem než absolvent pedagogické fakulty může totiž podle „sciofilozofie“ být třeba skautský vedoucí - prostě ten, kdo vidí věci v širším kontextu. Škola je založená na projektovém učení přesahujícím jednotlivé předměty. Takovým projektem může být právě lidské tělo. „Může se zdát, že se děti učí biologii, ale ony čtou místo bezobsažných odstavců z čítanky něco, co jim dává smysl, vyhledávají informace, učí se pracovat se zdroji, počítají, píší, k čemu dospěly, a prezentují to spolužákům… Není atomová věda strukturovat učivo do nějakého smysluplného celku, “vysvětluje Hokeš. Ve Scio škole nemají známky - ty prý ničí motivaci a tvořivost -a jsou přesvědčeni, že se dítě samo naučí to, co potřebuje umět, v okamžiku, kdy je na to zralé.
Přečtěte si také:
Montessori při ZŠ Na Beránku: Dítě se naučí číst samo
Letos se na Chodov hlásilo 70 dětí, vzít jich mohou 15. Vyberou je losem. Pokud jsou rodiče hodně zaměřeni na výkon a mají už od počátku utkvělou představu, že potomek musí vystudovat nějakou elitní školu, asi pro ně nebude Chodov tou správnou volbou. Naopak pokud se jim zajídá představa školy, kde se žáci nemají ptát a mít svůj názor, nebo se jejich děti budí se slovy „ mám alergii na školu“ a mohou si dovolit platit měsíčně sedm tisíc korun, může být Scio škola ta, která je uspokojí.
Čtěte dále: