Sice nevyšla stavba dálnice D47, nevyšla ani oprava D1, dokonce se nepovedl ani projekt na jihočeské D3, ministerstvo dopravy ale znovu přišlo se stejným nápadem – spojit státní peníze se soukromníkem. Další takzvaný PPP projekt plánuje při stavbě dálnice D4. Vzhledem k tomu, jak obdobné úvahy dopadají, začíná snaha státu připomínat nekonečnou hořkou komedii.
Ministerstvo dopravy nyní vybralo poradce, který státu pomůže vybrat soukromníka a postavit základní kostru PPP projektu na pokračování dálnice vedoucí z Prahy k Příbrami. Vyhrálo sdružení společností White & Case, Česká spořitelna a Obermeyer Helika s cenou 26 milionů korun.
Stavební firma, kterou sdružení vybere, postaví zbylých 32 kilometrů mezi Skalkou u Příbrami a sjezdem na Písek a zároveň zabezpečí následný provoz a údržbu dálnice. Hledání firmy začne na podzim a stavba v roce 2019, tedy až po volbách, za nového vedení vlády i ministerstva dopravy.
Všechny podobné plány, které úřad v minulosti představil, skončily u ledu. Asi nejdále byla v poslední době stavba zhruba 30 kilometrů D3. Stát už také vybral poradce, byla jím společnost Mott MacDonald. Naopak největší fiasko si utrhla vláda Miloše Zemana, která podepsala nevýhodnou smlouvu s izraelským konsorciem Housing and Construction. Stát z ní musel následně vycouvat za 650 milionů korun. A ani aktuální projekt nemá zrovna hladký průběh, soutěž na výběr poradce kvůli údajně neférově ušitým podmínkám už jednou zrušil antimonopolní úřad.
Problémy ve spolupráci státního a soukromého sektoru se netýkají ale jen dálnic. V roce 2011 muselo ministerstvo obrany stopnout dvoumiliardovou přestavbu Ústřední vojenské nemocnice (ÚVN) v Praze. Když případ následně zkoumal Nejvyšší kontrolní úřad, v závěrečné právě se objevilo, že i neuskutečněný projekt bude stát celkem až 217 milionů korun. Jen za poradenské služby ministerstvo obrany a ÚVN vyplatily 42 milionů, z nichž 36 milionů korun šlo ze státního rozpočtu.
Přečtěte si také: