Chceme koupit další konkurenty a žádáme i o bankovní licenci, říká majitel společnosti Bohemia Energy Jiří Písařík.
Ta Bohemka, to je co? Ten výrobce šumivého vína? Vtipkoval před několika lety v hloučku svých kolegů manažer jedné z velkých energetických firem. Bylo to v době, kdy se teprve liberalizoval trh s elektřinou, na který vstoupilo několik stovek nových obchodníků. Za několik let od této příhody dostal od svého zaměstnavatele výpověď. Především kvůli tomu, že jako výkonný manažer nevymyslel strategii, která by zabránila odlivu klientů ke konkurenci, jako je Bohemia Energy.
Společnost Bohemia Energy se v posledních letech docela rozrostla, kdy bude větší prodejce elektřiny než ČEZ?
Pozítří. (úsměv)
Chcete být největší na trhu, nebo chcete spíš obsadit zlatý střed a nebýt moc vidět?
Takhle bych to netvrdil. Máme postupné cíle. Úplně na začátku to bylo deset tisíc odběratelů. Cíl se postupně upravoval až na milion, ten jsme po deseti letech úsilí pokořili, teď máme další – 1,5 milionu odběratelů.
Když jsme u toho srovnání s konkurencí, už jste stejně velcí jako E.ON?
Ano. No, možná ještě o trošku větší. Záleží na tom, podle jakých parametrů hodnotíte.
Kdy budete mít těch 1,5 milionu zákazníků?
Z velké části splnění takového cíle závisí na tom, jak budeme úspěšní v akvizicích.
Určitě máte nějakou vlastní představu…
S akvizicí musí souhlasit všichni, jak kupující, tak prodávající. A to je trochu problém. Akvizicím moc nenahrávají současné ceny elektřiny. Malí hráči jen paběrkují a pro nás příliš zajímaví nejsou. No a ti velcí se teď na rozkolísaném trhu snaží zahojit a na nějaké akvizice příliš nemyslí. Samozřejmě že dokážeme vyrůst, aniž bychom někoho kupovali, jen musíme být trochu inovativnější, než jsme byli doteď.
Mluvíte o sobě jako o největším alternativním prodejci energií na českém trhu, přitom nakupujete energie a prodáváte stejným stylem jako třeba „klasičtí“ hráči E.ON a innogy.
Označení alternativní vzniklo kdysi dávno, když byli tradiční a alternativní prodejci. Z toho alternativního se stal tradiční co do velikosti, ale snažíme se, abychom nebyli tradiční co do chování. I nadále chceme být lidštější než ti velcí. Je pravda, že v souvislosti s Bohemií Energy již název alternativní není na místě.
Hovoříte o větší lidskosti, inovativnějším přístupu, ale když si uděláte monitoring článků několik let nazpět, převažují v textech stížnosti na obchodní praktiky Bohemie Energy – nevypověditelné desetileté smlouvy a podobně. V čem je ta vaše větší lidskost?
Když nic neděláte, nic nezkazíte. V okamžiku, kdy je vaší strategií poměrně silná akvizice, najde se mnoho kritiků. Není úplně jednoduché vybudovat firmu s milionem zákazníků, občas musíte jít i cestami netradičních akvizic. Jsou to oblasti, do kterých se každý tradiční obchodník, jako je třeba ČEZ, bude opírat a kritizovat, protože jej obíráte o jeho klienty. Tím netvrdím, že jsme některé věci nedělali špatně. Samozřejmě se pořád učíme. Nemůžu ale říct, že by naše zákaznická péče byla stejná jako u těch velkých. Je mnohem lepší.
Celý článek najdete v tištěném vydání týdeníku Euro, které vychází 18. dubna. V elektronické verzi ke stažení na www.alza.cz/euro.