V Austrálii došlo k uzavření jednoho z největších privatizačních obchodů v historii země. Přístav v Melbourne, jenž je největším nákladním přístavem v zemi, ovládla skupina domácích a zahraničních investorů sdružených pod jménem Lonsdale Consortium. Vláda provincie Victoria inkasovala za prodej 9,7 miliardy australských dolarů (více než 177 miliard korun).
Transakce má podobu pronájmu na dobu 50 let a je součástí rozsáhlého privatizačního programu, v rámci něhož hodlá australská federální vláda i jednotlivé provinční rozpočty prodat aktiva v hodnotě až 100 miliard australských dolarů (1,8 bilionu korun). Uzavření obchodu, jenž má být dokončen 31. října, už podle vyjádření kupce nic nebrání. Potřebným posvěcením od příslušných regulatorních orgánů již disponují všechny zúčastněné strany.
Podle agentury Reuters je prodej přístavu příkladem posunu zájmu investorů od akciových trhů směrem k infrastruktuře. Manažeři suverénních fondů, jenž hledají dlouhodobé investiční příležitosti narážejí na nízké výnosy akciových i dluhopisových trhů, a přesouvají tak pozornost na infrastrukturní projekty, uvedl správce pokladny provincie Victoria Tim Pallas pro agenturu Reuters.
Kupujícím je konsorcium fondů a investičních firem sdružených pod hlavičkou Lonsdale Consortium. Jde o australský suverénní fond Future Fund, kanadský penzijní fond Ontario Municipal Employees Retirement System a americký investiční fond Global Infrastructure Partners, za nímž stojí čínský suverénní fond China Investment Corp. Každému z nich připadne podle Pallase zhruba pětina přístavu. Posledním členem konsorcia je společnost Queensland Investment Corporation, investiční těleso jedné z australských provincií.
„Melbournský přístav je strategickým bodem dodavatelského řetězce nejen na provinční úrovni, ale v rámci celé Austrálie. Naše konsorcium pro něj vypracovalo dlouhodobou vizi a byznys plán, ve kterém hodláme využít zkušenosti z řízení přístavů a dalších regulovaných aktiv po celém světě, abychom dosáhli zkvalitnění služeb pro všechny jeho uživatele,“ uvedl Ross Israel z Queensland Investment Corporation.
Prodej přístavu je jedním z největších privatizačních obchodů v historii země. Na prvním místě zůstává loňský prodej energetické firmy Transgrid, za níž vláda od skupiny globálních investorů inkasovala 10,8 miliardy australských dolarů (197,2 miliardy korun). Finální výtěžek z prodeje melbournského přístavu je také vysoko nad částkou 5,8 miliardy australských dolarů (105,9 bilionu korun), již si vláda Victorie stanovila jako minimální cíl.
„Výsledná cena reflektuje silný zájem kupce a vysokou hodnotu přístavu,“ stojí v prohlášení provinční vlády. „Označit finální částku za příjemné překvapení by bylo velmi zdrženlivým prohlášením,“ pochvaluje si výhodný prodej správce provinčního rozpočtu Tim Pallas s tím, že vláda nemohla pro prodej přístavu zvolit příznivější dobu. Miliardy z prodeje budou použity na investice v infrastruktuře, zejména do silniční a železniční sítě a zavodňování. „Pronájem přístavu posílí pozici Victorie jakožto nákladního a logistického jádra Austrálie,“ doplnil Pallas.
Melbournský přístav, jenž odbaví každý rok kolem tří tisíc lodí, je posledním námořním aktivem země, jež dosud nebylo privatizováno. Dohoda o jeho prodeji přichází půl roku po tom, co vláda nastolila tvrdší pravidla pro prodej strategických infrastrukturních projektů zahraničním investorům. Odpověděla tím na obavy, jež vyvolal nedávný prodej přístavu v severoaustralském Darwinu čínské Landbridge Group. Čínský kapitál byl již v roce 2014 aktivní při privatizaci největšího světového přístavu pro vývoz uhlí ve východoaustralském Newcastlu.
Uzavřením obchodu s významnou čínskou účastí dávají rovněž australští lídři najevo, že infrastrukturní investice říše středu jsou v zemi nadále vítány. Snaží se tak zahnat obavy, které minulý měsíc vyvolalo zablokování prodeje největší australské energetické sítě Ausgrid. Na tu si brousili zuby právě investoři z Číny a tamní ministerstvo obchodu na zastavení prodeje reagovalo varováním o „možnosti vážných dopadů na ochotu čínských firem investovat do australských aktiv.“
Dále čtěte:
Čtvrtstoletí bez recese. Austrálie je v čele vyspělých ekonomik
Přístavy v Rotterdamu vyčistí mechaničtí žraloci
Problémy Hanjinu mohou stát české firmy tisíce eur
Doprava, logistika, obchod. Robotická síla nahradí lidskou