Veřejní investoři v loňském roce zadali stavebním firmám 4977 zakázek za 90,8 miliardy korun. Jejich hodnota meziročně klesla o 31,3 procenta, počet se snížil o 24,7 procenta. Objem zakázek je nejnižší od roku 2008, kdy inženýrská společnost ÚRS začala tyto údaje sledovat. Největším zadavatelem z vládního sektoru bylo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) s 18,7 miliardy korun a z komunálního sektoru Kraj Vysočina (1,8 miliardy korun).
„Pokles je dán především úbytkem zadání velkých stavebních zakázek zejména dopravní infrastruktury v souvislosti s přechodem na nové programové období čerpání prostředků z evropských fondů. Dále také nedořešením problémů s posuzováním vlivu na životní prostředí u velkých staveb a zpožďováním jejich přípravy,“ uvedl ředitel pro inženýrskou činnost ÚRS Praha Zdeněk Kunc.
Hodnota zakázek na pozemní stavby meziročně klesla o 14,8 procenta na 23,2 miliardy korun, na inženýrské stavby o 35,6 procenta na 67,6 miliardy korun. Průměrná velikost zakázky loni byla 18,2 milionu korun, o 8,8 procenta méně než byl průměr za rok 2015.
V loňském roce veřejní investoři zadali sedm stavebních zakázek s cenou nad miliardu korun. Největší byla optimalizace železniční trati mezi Berounem a Královým Dvorem za 2,2 miliardy korun. Zakázku získalo sdružení Eurovia, OHL ŽS, GJW Praha a Subterra.
Přečtěte si rozhovor o nekalostech u veřejných zakázek:
Václav Kaska: Klientelismus u veřejných zakázek je alarmující
Největšími zadavateli z vládního sektoru byly po ŘSD Správa železniční dopravní cesty (13,9 miliardy korun) a ministerstvo zemědělství (1,2 miliardy korun).
Veřejnou zakázku na stavební práce získalo loni 1186 firem. Největší objem patřil Eurovii, které veřejná správa zadala 196 zakázek za 4,1 miliardy korun. U dalších 95 tendrů za 7,7 miliardy korun bude mít podíl díky účasti ve sdružení s jinými firmami.
Z regionálního pohledu zadala veřejná správa nejvíce zakázek do Středočeského kraje (12,9 miliardy korun), následovaly Jihomoravský kraj (10,5 miliardy korun) a Praha (deset miliard korun).