Za poslední desetiletí se z málo známé rostliny dvěstěkrát sladší než cukr stalo globální odvětví o hodnotě čtyř milionů dolarů (89 milionů korun). Objevila se všude, od nápojů firmy Coca-Cola až po kečupy Heinz. To není špatný začátek pro produkt, o kterém si mnoho lidí myslí, že má hořkou pachuť, píše agentura Bloomberg. Stévie, kterou lze zpracovat na sladidlo bez kalorií, prorazila jako alternativa cukru.
Spotřeba této rostliny se podle organizace Euromonitor International v letech 2011 až 2016 ztrojnásobila. Na prodeji sladidel má zatím jen malý podíl, firmy jako je Cargill a ED&F Man Holding ale investují čím dál víc, a to i do zlepšení její chuti.
„Je to trh, který má obrovský potenciál růstu,“ cituje agentura Bloomberg šéfa divize společnosti ED&F Man Jonathana Hugha. „Vidíme mnoho investičních příležitostí,“ dodal. ED&F Man obchoduje s komoditami.
Najít nízkokalorické sladidlo, které nemění chuť ikonických značek, je už dlouho cílem potravinářského průmyslu, zvláště v době globální epidemie obezity a nárůstu výskytu cukrovky. Během let se objevila uměle vytvořená sladidla jako je aspartam a sukralóza. Mnoho spotřebitelů se však obává vedlejších účinků těchto přípravků, anebo toho, že přijímají chemické přísady.
Odnaučí se lidé jíst maso?
Biochemik odvrací lidstvo od masa krvavými veganskými hamburgery
Stévie se dodává na trh jako přírodní sladidlo, protože pochází z rostlinných extraktů. Nemá skoro žádné kalorie a má nulový glykemický index. To znamená, že ji mohou konzumovat i diabetici. Rostlina pojmenovaná po španělském botanikovi stovky let roste v Jižní Americe. Pozornost přilákala v roce 2008, kdy americká společnost Cargill, jedna z největších zemědělských firem světa, představila v USA sladidlo na bázi stévie Truvia.
Poptávka se pak začala rychle zvyšovat, včetně roku 2011, kdy Evropská unie schválila použití stévie v potravinách. Nyní se dá najít v salátových zálivkách, žvýkačkách a dokonce i v obličejových ubrouscích pro miminka. Rostlina, které vyhovuje slunečné a teplé počasí, se pěstuje na mnoha místech, včetně Paraguaye, Keni, Číny, USA, Vietnamu, Indie, Argentiny a Kolumbie.
Za posledních pět let se objevilo více než deset tisíc potravinových produktů a nápojů, které obsahují stévii. Více než 70 procent jich bylo představeno v posledních třech letech, uvádí malajsijský producent stévie PureCircle, kterého částečně vlastní obchodník s komoditami Olam International.
Zabiják, nebo přírodní produkt? Cukrovarníci se brání tažení proti sladkému
Největší potravinářský koncern světa, švýcarská společnost Nestlé, používá stévii v ovocných džusech v Brazílii, instantních kávových nápojích v Jižní Koreji a v ledovém častěji Nestea. Největší světový výrobce prémiové čokolády Lind & Sprüngli uvedl, že jeho divize Russell Stover představí v USA na podzim čokoládu se stévií. Největší výrobci nealkoholických nápojů Coca-Cola a PepsiCo již přidávají stévii do svých dietních nápojů.
Králem sladidel ale zůstává cukr, podle konzultační společnosti LMC má na trhu podíl kolem 83 procent. Stévie se také stále potýká u spotřebitelů s potížemi, protože v mnoha formách má hořkou pachuť. Poptávka zatím pokračuje v růstu, i když od roku 2012 prudce zpomalila a loni se zvýšila o 2,1 procenta na 1038 tun, uvádějí údaje Euromonitoru. Zlepšení chuti by však podle analytika Euromonitoru Johna Georgeho mohlo tempo růstu opět zrychlit. Výrobci již testují nové přípravky.
Cargill hodlá v roce 2018 představit novou generaci stévie nazvanou EverSweet. Podle firmy bude snazší ji vyrobit ve velkém množství a nebude mít žádné náznaky chuti lékořice. ED&F Man plánuje letos nový produkt, který je podle něj „prakticky k nerozeznání“ od cukru.
Čtěte dále: