Čtrnáct dnů teplého počasí. Podobně příznivé podmínky potřebuje k rozmnožení obyčejná moucha. To je voda na mlýn jednačtyřicetiletého Libora Moudrého z Židlochovic na Brněnsku. Je totiž jedním z největších výrobců mucholapek na světě.
Výrobce mucholapek Libor Moudrý Čtrnáct dnů teplého počasí. Podobně příznivé podmínky potřebuje k rozmnožení obyčejná moucha. To je voda na mlýn jednačtyřicetiletého Libora Moudrého z Židlochovic na Brněnsku. Je totiž jedním z největších výrobců mucholapek na světě.
Když se přemnoží mouchy, je třeba je hubit. „S nadsázkou se dá říct, že mám radost. Určitě se nezlobím,“ směje se židlochovický výrobce mucholapek Libor Moudrý.
Jeho podnikatelská cesta nebyla bez překážek. Po střední škole pracoval jako mistr výroby v Brněnských papírnách. Tehdy podle svých slov ani nevěděl, že filiálka firmy je v jeho domovských Židlochovicích, a že se zde vyrábějí mucholapky. „Počátkem 90. let minulého století ale výroba vázla a nakonec jsem byl bez práce. Rozhodl jsem se zůstat v oboru a chtěl koupit stroje na výrobu papírenských obalů. Banka přislíbila úvěr, ale nakonec mi ho nedala. Neměl jsem čím ručit,“ říká muž, který dnes sedí v ředitelně papírny, kde dojednává obchody s převážně zahraničními klienty.
Výroba mucholapek v Židlochovicích skončila v roce 1991. „Továrničku vrátili původním majitelům, kteří nechtěli ve výrobě pokračovat. Po mucholapkách nebyla poptávka,“ vysvětluje Moudrý. Po listopadu 1989 se totiž lidem zdály dlouhé lepkavé pásy visící ze stropu příliš zastaralé. Dávali přednost sprejům nebo přípravkům, které se po zapnutí do zásuvky začaly vypařovat do místnosti.
Vůně za statisíce korun
Majitelé původní továrny na mucholapky dostali v restituci stroje z roku 1937, na nichž se dělaly mucholapky i za socialismu. „Na úřad práce se mi nechtělo, a proto jsem se rozhodl stroje pronajmout a zkusit podnikat sám. Po několika měsících usilovné práce jsem zjistil, že vyrábět mucholapky má smysl, stroje jsem koupil a postupně výrobu rozšiřoval,“ pokračuje Libor Moudrý.
Po krátké přestávce se tak v Židlochovicích výroba lepkavých pásů opět rozběhla. Předcházelo jí ovšem pátraní po jedné z nejdůležitějších součástí mucholapky. Tou je lepidlo, ve kterém je namíchána pro mouchy neodolatelná vůně, kvůli níž dobrovolně ukončí na lepivém pásu život. „Nevěděl jsem, jak na to. Proto jsem vývoj atraktantu, jak se lákadlu říká, zadal k vyzkoumání jedné zoologické instituci, která disponuje entomologickou laboratoří. Nechci být konkrétní, přihrál bych zdarma strategickou informaci o svém know-how konkurenci. Výzkum nebyl levný, stál statisíce, ale vyplatil se. Vyvinuli atraktant, jehož recept znají ve firmě pouze tři lidé. Podobné to bylo s výzkumem lepidla, které nevyschne pět let,“ popisuje Libor Moudrý.
Lapka pro 21. století
Ačkoli se podnikatel v začátcích s výrobou mucholapek před děvčaty nechlubil, dnes určitě nelituje. V zahraničí totiž začala poptávka stoupat a on mohl začít vyvážet a rozšiřovat výrobu. Konkurence ale nespí. „Samozřejmě sleduji, jak ostatní výrobci postupují. A test je úplně jednoduchý. Do uzavřeného prostoru, kde jsou mouchy, se umístí konkurenční a naše mucholapka. Na naše lepkavé pásy se stále chytá nejvíc much,“ říká spokojeně ředitel firmy.
Méně spokojen ovšem je, když je studené léto. Okamžitě se to prý na poptávce po mucholapkách pozná. „Pochopili jsme, že se lidem asi už moc nelíbí, když jim ze stropu visí mucholapky hustě pokryté mrtvolkami malých tvorů. Proto jsme vyvinuli mucholapku pro nové tisíciletí. Je to opět malý lepicí pásek, ale buď průhledný, nebo třeba s květinovým vzorem. Dá se nalepit na okno za závěs a plní svou funkci stejně dobře jako stará dobrá mucholapka,“ vysvětluje Libor Moudrý.
Za deset letdvojnásobný obrat
Libor Moudrý
Narodil se v Židlochovicích, vystudoval střední chemickou školu, pracoval v Brněnských papírnách. Podnikat začal v roce 1991 jako živnostník v bývalých prostorách výrobny mucholapek na židlochovickém náměstí. V roce 1996 pak založil s. r. o. Papírny Moudrý. V roce 2000 postavil novou, moderní továrnu. V prvních dnech pro něj pracovaly dvě zaměstnankyně, o měsíc později již to byla desítka lidí.
Jeho továrna dnes zaměstnává přibližně stovku pracovníků. Je jedním z největších světových producentů mucholapek.
Na evropském trhu, který téměř zcela ovládá, jméno Libor Moudrý ovšem najdete jen na přibližně deseti procentech výrobků. Už v Židlochovicích se totiž na mucholapky tiskne jiný výrobce. Je to proto, aby se firma mohla pochlubit celistvým sortimentem v určitém oboru, ačkoli třeba ani nemá výrobnu. V současnosti Papírna Moudrý pracuje pro tři desítky velmi známých a renomovaných značek. Jejich jména ovšem kvůli smluvním závazkům prozradit nemůže.
V roce 1996 měla jeho firma obrat 37 milionů korun, loni už 70 milionů. Tržby majitel neuvádí, říká pouze, že firma je zisková. Co se týče nákladů, nejvyšší položkou jsou mzdy. Proto se snaží výrobu co nejvíce automatizovat. Další drahou položkou jsou například ropné suroviny, jejichž cena stále vysoce stoupá. Firma se snaží nezvyšovat náklady o více než deset procent ročně. Na druhé straně ceny výrobků nemohou být vyšší než o pět procent.
Papírna Moudrý pokrývá sortimentem celou Evropu a státy bývalého Sovětského svazu. Loni se jí podařilo proniknout na trh ve Spojených státech. Největšími konkurenty jsou německý Aeroxon, korejská společnost BLL nebo japonská firma Samoi.