Automobiloví výrobci v rámci Sdružení automobilového průmyslu loni zvýšili tržby o sedm procent na rekordních 912 miliard korun. Obrat odvětví včetně firem mimo sdružení pak poprvé překonal hranici jednoho bilionu korun. Export tvořil 85 procent tržeb. Za růstem stojí rekordní výroba zejména osobních vozů, která se zvýšila o čtyři procenta na téměř 1,3 milionu aut.
Sdružení reprezentuje firmy v Česku s podílem téměř 90 procent v odvětví. Jejich podíl na celkové průmyslové výrobě se meziročně zvýšil o jeden procentní bod na 22 procent.
Celkové tržby dodavatelských firem se zvýšily o čtyři procenta na 389 miliard korun a jejich export se zvýšil o sedm procent na 311 miliard korun. Podíl dodavatelů na celkových tržbách firem sdružení dosáhl 43 procent.
Česko zaujímá ve výrobě motorových vozidel celkově 16. místo ve světě, v počtu vyrobených aut na jednoho obyvatele mu ale patří druhá příčka, a v produkci autobusů na hlavu je dokonce první na světě.
Automobilky čekají růst i v dalších letech. Podle prezidenta sdružení Martina Jahna ale odvětví čekají výrazné změny. „Za příštích pět let se průmysl změní víc než za posledních 50 let,“ uvedl Jahn. Podle něho se budou rozvíjet elektromobily, systémy autonomního řízení nebo připojení aut na internet. Dodal, že i přes aféru s diesely obcházejícími emisní měření se odvětví bez naftových motorů do budoucna neobejde, pokud chce plnit snižující se kvóty CO2.
„Největší bariéra je nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců. Potřebujeme, aby se něco razantního stalo v imigrační politice, abychom mohli zaměstnávat pracovníky ze zahraničí,“ uvedl Jahn. „Zatím nedochází k omezování výroby, ale do budoucna ztrácí Česko možnost růst,“ dodal.
Česko je moderní továrnou 21. století. Čtěte: Žádná laciná montovna. Autoprůmysl v Česku dospěl |
Celkově podle viceprezidenta sdružení Pavla Juříčka chybí asi 28,5 tisíc učňů technických oborů a 52 tisíc absolventů s maturitou. Kritizoval přitom český stát, že nepodporuje technické školství. Špatné jsou také podmínky pro mobilitu pracovní síly nebo rekvalifikace.
Počet zaměstnanců automobilek ve sdružení se zvýšil o čtyři procenta na 115351 osob. Průměrná mzda stoupla o 3,6 procenta na více než 33 tisíc korun a byla tak o 26 procent nad průměrem ČR.
V růstu výroby aut i dílů se podle analytika PwC Vojtěcha Opleštila odráží nejen konjunktura evropského a světového trhu, ale i rozšiřování nabídky vozů a spolupráce s dalšími automobilkami. Potvrdil, že hlavním problémem je nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců, o které v současné době bojují automobilky s firmami i z jiných odvětví. „Další hrozbou můžou být geopolitická rizika, případné negativní výkyvy globální ekonomiky či vývoj v Číně, který by se nepříznivě projevil i v poptávce po evropské produkci,“ dodal Opleštil.
Pokračování růstu i v letošním roce naznačují výsledky za první čtyři měsíce, kdy produkce automobilek vzrostla o téměř 11 procent na 469321 osobních aut.