V trestním vyšetřování emisního skandálu německé automobilky Volkswagen ve Spojených státech byl zatčen první firemní manažer, bývalý šéf amerického oddělení firmy pro dodržování regulačních předpisů Oliver Schmidt. Vyšetřovatelé ho viní ze spiknutí s cílem podvést USA. Tvrdí, že vedení Volkswagenu zatajovalo manipulace s měřením emisí před regulátory.
Schmidt byl v sobotu zatčen na Floridě, kde byl na dovolené a odkud se chtěl vrátit do Německa. V pondělí stanul před soudem v Miami, k obviněním se však nevyjádřil. Ve čtvrtek ho čeká další soudní slyšení. Volkswagen uvedl, že spolupracuje s americkým ministerstvem spravedlnosti, podrobnosti ohledně vyšetřování však odmítl poskytnout.
Dosud jediným trestně obviněným pracovníkem Volkswagenu v USA kvůli skandálu kolem falšování testů emisí byl inženýr James Liang, který se loni přiznal ke spiknutí a nyní čeká na rozsudek. Liang měl podle žaloby spolu s dalšími inženýry za úkol navrhnout nové naftové motory pro americký trh, které by vyhovovaly zpřísněným normám pro emise oxidů dusíku, když se jim ale nepodařilo vyvinout motor, který by zároveň splňoval požadavky zákazníků na výkon, rozhodli se vytvořit software, který při testech skrývá nadlimitní emise.
Schmidt podle listu The New York Times vedl oddělení Volkswagenu pro plnění regulačních předpisů od roku 2014 do března 2015. Žaloby, které na manažera podaly prokuratury států New York a Massachusetts, jej obviňují z podílu na snaze Volkswagenu zakrývat manipulaci s emisemi před regulačními orgány. Schmidt a další činitelé firmy podle žaloby od roku 2014 opakovaně zdůvodňovali vysoké reálné emise nových vozů firmy nepravdivými technickými příčinami. Až o rok později Schmidt přiznal existenci softwaru, který Volkswagenu umožňoval při testech maskovat reálné emise.
FBI podle soudních dokumentů, ke kterým získala přístup agentura Reuters, tvrdí, že Schmidt spolu s dalšími pracovníky o manipulaci s testy emisí informoval vyšší vedení Volkswagenu téměř dva měsíce před tím, než se skandál dostal na veřejnost. Vedení se prý ale rozhodlo dál tuto záležitost zamlčovat před úřady.
Volkswagen bude muset v rámci dohody o civilním urovnání sporů v USA v důsledku skandálu zaplatit asi 16 miliard dolarů (410 miliard korun). Zdroje agentury Reuters minulý týden sdělily, že Volkswagen se v jednání s ministerstvem spravedlnosti USA blíží dohodě o urovnání trestního vyšetřování této aféry.
Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) předloni v září Volkswagen obvinila, že do aut s naftovým motorem instaloval software, který při testování emisí umožňuje skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Po celém světě se skandál týká zhruba 11 milionů naftových aut, z toho asi 1,2 milionu vozů Škoda Auto.