Gigafactory v nevadské poušti provozovaná firmou Tesla Motors ve spolupráci s Panasonikem má do roku 2020 vyrábět baterie o kapacitě 35 GWh. Čínská CATL má vyšší ambice. S kapacita baterií 50 GWh chce převzít kontrolu nad světovou produkcí elektromobilů.
Čínský trh s výrobou baterií roste nejrychleji na světě. Zásluhu na tom má výrobce CATL (Contemporary Amperex Technology) z města Ning-te. Továrna zvenku vypadá jako jakákoliv jiná, ale firma už má hodnotu 11,5 miliardy dolarů (294 miliard korun), oznámil na konci loňského roku její ředitel Chuang Shilin pro chinadaily.com.
Výrobce se hodlá stát čínskou obdobou japonského Panasoniku a využít podpory Pekingu v záměru ovládnout výrobu elektromobilů a uspokojit globální trh s auty poháněnými elektromotory.
„Chceme se stát lídrem v oboru v rámci celého dodavatelského řetězce,“ vysvětlil pro Financial Times Neill Jang, marketingový ředitel CATL.
Obří továrna ve Švédsku |
---|
Ve Švédsku plánuje postavit největší továrnu na baterie Peter Carlsson. Bývalý manažer Tesly nyní shání podle agentury Reuters peníze. Projekt má stát minimálně 4 miliardy dolarů. Jeho firma Northvolt chce postavit továrnu, která bude srovnatelná s Gigafactory ve Spojených státech. Carslsson tvrdí, že s Teslou nesoutěží, jen chce planetu zbavit závislosti na fosilních palivech. |
Firma staví ubytovnu pro dvacet tisíc dělníků. Zatím má produkci baterií o celkové kapacitě 7,6 gigawatthodin (GWh), uvedla banka Goldman Sachs. V roce 2020 by to mělo být 50 GWh, Muskova Gigafactory v Nevadě má vyrábět baterie o kapacitě 35 GWh. Přitom je třeba vzít v úvahu, že Musk mívá často problémy s plněním svých cílů.
O plánech Tesly čtěte:
Konkurence pro Česko: o obří továrnu Tesly stojí Portugalsko
Skvostná jízda Tesly. Hodnota firmy stíhá největší automobilky
Čína v tomto sektoru agilně podporuje místní výrobce a na zahraniční uvalila omezení. Čínské lithium-iontové baterie začínají dominovat, i když dosud byly doménou japonských a korejských firem.
Výrobci asijské největší ekonomiky mají podle komunistické vlády do roku 2020 zdvojnásobit svou produkci a mají se také zajímat o akvizice v zahraničí. CATL už spolupracuje s BMW a nyní oznámila spolupráci s francouzskou automobilkou PSA. Společně s jihokorejským konkurentem LG mají dodávat baterie do hybridních i plně elektrických vozů.
Autoprůmysl investuje stále více peněz do sektoru elektromobilů. Podle analýzy Goldman Sachs má hodnota tohoto segmentu do roku 2025 vyrůst na 40 miliard dolarů s tím, že dominovat mu bude Čína.
„Nebude snadné překonat produkci japonských a jihokorejských výrobců, ale myslím, že do deseti let na trhu zůstane okolo deseti výrobců lithiových baterií. První tři budou ovládat 60 procent trhu,“ míní Jang.
Výrobce BYD Auto z Šen-čenu by se měl stát globálním lídrem na trhu elektromobilů i autobusů. Desetiprocentní podíl má v automobilce i Warren Buffett. Jen v Číně by mělo do roku 2020 po ulicích jezdit 5 milionů elektrovozů, nyní to je milion.
Ambasadorem značky BYD se stal Leonardo DiCaprio
Leonardo DiCaprio @LeoDiCaprio named brand ambassador in China for BYD @BYDCompany new energy vehicles pic.twitter.com/9xr1He4mJc
— BYD (@BYDCompany) 16. prosince 2016
Čínští výrobci v minulé dekádě ovládli trh se solárními panely a podobné by to mohlo být u trhu s bateriemi, míní Gordon Orr, bývalý šéf asijské pobočky konzultační firmy McKinsey.
Zatím cena baterií tvoří polovinu ceny elektromobilů, ale v momentě, kdy se s masivní výrobou ceny sníží, vozy začnou vytlačovat ty se spalovacími motory. Tento proces může výrazně zamávat i s výrobci a dodavateli v autoprůmyslu ve Spojených státech a Evropě, varoval Orr.
Lithium-iontové baterie začaly svou úspěšnou cestu na trhu u firmy Sony v roce 1991. Nyní obklopují náš život na každém kroku. Z elektroniky se přesouvají do dopravy. Trhu s bateriemi do elektromobilů dominuje Panasonic, ale BYD s bateriemi od CATL je těsně za ním, uvedla poradenská firma Bernstein.
„Japonci baterie vynalezli, Korejci je rozšířili, a Číňané budou trhu dominovat,“ shrnul vývoj Li-Ion článků Duncan Goodwin, který vede Global Resources Fund v bance Barings. Další vývoj trhu s bateriemi bude určovat Čína a čínský trh, nikoliv Tesla.
Dále k tématu čtěte: