Menu Zavřít

Velmoc elektromobility. V Norsku po roce 2025 „vymřou“ spalovací motory

5. 6. 2017
Autor: CC0 via Pixabay

Norsko patří mezi světové giganty v absolutním počtu koupených aut na elektrický pohon. Na elektromobilitu se země adaptuje nejrychleji na světě. Každé třetí nově koupené auto je elektrické. O tom se může politikům v Německu nebo v Číně jen zdát. Navíc vláda v Oslu navrhuje, aby se auta na benzín nebo diesel po roce 2025 už vůbec neprodávala. Země přitom vyváží naftu a zemní plyn za miliardy dolarů.

Pevnost v Oslu zvaná Akershus měla hlavní norské město chránit před nájezdy Švédů od 14. století. Nyní pomáhá městu od zplodin a znečištění vzduchu. V jejím podzemí, které bylo v době studené války využíváno jako protiatomový kryt, se nachází dobíjecí stanice pro elektromobily. Od začátku června je zdejších 86 dobíjecích míst k použití zdarma.

To je také jeden z důvodů, proč norský trh s elektromobily patří mezi světovou špičku. Každé třetí nově prodané auto v Norsku je buď plně elektrické (BEV – Battery Electric Vehicle), nebo alespoň s hybridním pohonem na dobíjení (PHEV – Plug-In Hybrid Electric Vehicle), což je desetkrát více než ve Spojených státech, uvedla agentura Bloomberg.

V Norsku je takových aut přes sto tisíc a v absolutních číslech severskou zemi porážejí jen Spojené státy, Čína a Japonsko. Přitom v Norsku žije jen 5 milionů lidí. Od roku 2025 by se tu navíc podle vlády neměly prodávat vozy se spalovacími motory.

„Můžeme říci, že Norsko je první masový trh pro elektromobily,“ řekl Sture Portvik, městský úředník z Osla, který má na starosti dobíjecí stanice v pevnosti Akershus.

Proč Norové kupují „auta na baterky“ nejvíce na světě? Díky propracovanému systému podpory a dostupnosti logistiky. Elektrická auta jsou osvobozena od spotřebních daní a také od poplatků. U dobíjecích stanic ve vlastnictví místních samospráv mají dobíjení zdarma. Neplatí mýtné a mohou využívat vyhrazené pruhy pro autobusy.

Na trajektech, které zkracují cestu přes dlouhé fjordy, také neplatí. Není pak divu, že auta na fosilní paliva jsou pro mnoho řidičů skutečně fosilní a přestávají je kupovat.

Typy elektrovozů:
BEV (Battery Electric Vehicle) Elektrovozidlo
Tato vozidla jsou plně poháněna elektrickým motorem. Energie pro pohon vozu se získává z nabíjecí stanice a je uložena v lithium-iontových bateriích.
PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) Plug-in hybrid
Plug-in hybridy mají elektrický motor, který je napájen prostřednictvím externě nabíjené baterie ze zásuvky (tj. plug-in), a také mají spalovací motor, který se aktivuje v případě potřeby. Je-li aktivován spalovací motor, baterie se nabíjí rekuperací (pro rekuperaci se využívá energie z brzdění).
Plně hybridní vůz (Full hybrid)
Plně hybridní vozidlo přepne z konvenčního pohonu na elektrický při nízkých zatíženích a ušetří tak palivo. Hybridy nelze nabíjet prostřednictvím sítě, na rozdíl od plug-in hybridů, plně hybridní vůz získává elektrickou energii výhradně prostřednictvím rekuperace (využití energie z brzdění).
Zdroj: eon.cz

Dotace na elektromobily byly zavedeny už v 90. letech, ale teprve od roku 2013 je vidět strmější nárůst prodejů. Trh rozhýbaly modely Nissan Leaf a Tesla Model S.

Čistě elektrických aut na baterie (BEV) bylo v Norsku v roce 2013 necelých 20 tisíc, o rok později 42 tisíc a v roce 2016 už překročily hranici sta tisíc, vyplývá ze statistik European Alternative Fuels Observatory.

Nejlépe prodávaná e-auta v Norsku v roce 2016 Nejvíce prodávané elektromobily v Norsku za rok 2016.

Jen v roce 2016 se prodalo 24 224 vozů BEV a 20 664 vozů PHEV. Pro srovnání v ČR to loni bylo 233 vozů BEV a 130 vozů PHEV. Tržní podíl těchto vozů je v ČR dvě desetiny procenta. V Norsku to je 33 procent.

Nejlépe prodávaná e-auta v ČR v roce 2016  Nejvíce prodávané elektromobily v ČR za rok 2016.

Nejvíce elektrických aut je registrováno na ostrově Finnøy. Z 1508 aut tam je 281 plně elektrických, což je 19 procent z celkového počtu. Je to dáno tím, že tyto vozy jsou osvobozeny od placení mýtného do tunelu, který na ostrov vede.


Plány Škoda Auto:

Škoda chce do roku 2025 prodávat čtvrtinu aut na elektřinu Škoda Vision E


Pierril Pouret, který je zodpovědný za segment elektrovozů automobilky Mitsubishi ve Skandinávii, tvrdí, že Norové nejprve elektromobily kupovali jako druhé auto do města.

S tím, jak se navyšuje jejich dojezd, se chování zákazníků mění tak, že přestanou kupovat auta se spalovacími motory, myslí si Pouret. K tomu má pomoci i vládní návrh zákazu prodeje klasických aut od roku 2025.

Drahý benzín, levná elektřina

Norsko má pro přechod k plné elektromobilitě dobré podmínky. Množství hydroelektráren a levnou elektřinu. Na druhé straně drahý benzín, litr stojí v přepočtu přes 44 českých korun.

Paradoxně ale Norsko vyváží ze zemí západní Evropy nejvíce plynu a ropy. Takže pokud by se ostatní země snažily přes noc okopírovat politiku Norska, samotná norská ekonomika by zkrachovala.

Ročně totiž severská země prodá nechtěná fosilní paliva za 15 miliard dolarů (352 miliard korun).

FIN25

„Vláda se snaží vytvořit obrázek toho, že jsme lídrem v zachraňování světa před klimatickými změnami, přitom patříme k největším přispěvatelům,“ nelíbí se norská oficiální politika Danielu Reesovi z opoziční strany Zelených.

Související:

Alza začne prodávat elektromobily

Daimler věří českému lithiu. U Drážďan postaví továrnu na baterie


  • Našli jste v článku chybu?