Německý automobilový koncern Volkswagen musel omezit výrobu v částech své největší továrny v domovském Wolfsburgu. Automobilka ve středu problémy vysvětlila nedostatkem dílů, protože její dodavatelská firma odmítla dodržet plán dodávek. Podle dolnosaského ministra hospodářství Olafa Liese Volkswagen zvažuje zkrácení pracovní doby v některých částech výroby celkem ve čtyřech svých závodech v Německu, kromě hlavního závodu ve Wolfsburgu také v Kasselu, Branschweigu a Cvikově.
V závodě ve Wolfsburgu se vyrábějí modely Golf, Tiguan nebo Touran. Továrna zaměstnává zhruba šedesát tisíc lidí a ve špičce dokáže vyrobit až 3800 aut denně.
„Dodavatel přerušil smluvně dohodnutou dodávku součástí,“ uvedla automobilka v e-mailu, který zaslala agentuře Reuters. Upřesnila, že dodavatelská firma ES Automobilguss zastavila dodávky litinových dílů potřebných pro výrobu převodovek, což bude mít dopad hlavně na výrobu modelu Golf. K přesnějším dopadům na výrobu a na zaměstnance se ale odmítla vyjádřit. Podle zdrojů bude více než deseti tisícům zaměstnancům ve Wolfsburgu zkrácena pracovní doba.
Dodavatel se odmítá podřídit prozatímnímu rozhodnutí soudu, jehož prostřednictvím ho chtěl Volkswagen přimět k obnovení dodávek. Soud se tímto sporem začne znovu zabývat koncem srpna, takže problémy Volkswagenu s výrobou by mohly trvat ještě týdny, poznamenala agentura DPA.
Mluvčí firmy ES Automobilguss se ke zprávě odmítl vyjádřit. „Naše konsorcium je v právním sporu s Volkswagenem a naší povinností je zachovat mlčenlivost,“ uvedl bez dalších detailů.
Přečtěte si… Emisní skandál: Volkswagenu prý pomáhal Bosch |
Skutečná podstata sporu mezi oběma podniky je nejasná, podle zdrojů ze soudních kruhů by za konfliktem mohl stát jeden společný projekt, ze kterého sešlo. Volkswagen teď zjišťuje, zda by potřebné součástky nemohl získat od jiného dodavatele.
Nekončící skandál VW
Volkswagen se potýká s následky skandálu kolem falšování testů emisí, který firmu stojí miliardy eur. Analytici očekávají, že největší evropská automobilka bude od dodavatelů zřejmě požadovat snížení cen, aby mohla zmírnit náklady na aféru.
Mluvčí automobilky potvrdil, že s nedostatkem součástí pro výrobu převodovek se potýká i závod v Kasselu v centrálním Německu. Podle zdrojů musí firma zkrátit pracovní dobu kvůli nedostatku součástí i v montážním závodě ve východoněmeckém Cvikově.
Obdobné problémy má i závod Volkswagenu v severoněmeckém Emdenu, kde dodavatelská firma Car Trim zastavila tento měsíc dodávky potahů na sedačky. Car Trim je sesterskou společností ES Automobilguss. Mluvčí Volkswagenu dodal, že automobilka přerušuje výrobu v Emdenu od 18. do 24. srpna, což má dopad na osm tisíc z jejích devíti tisíc zaměstnanců v tomto závodě. Ztráta výroby bude 6250 vozů.
Přečtěte si o nové pozici Martina Jahna: Jahn bude řídit prodej jednoho ze dvou podniků VW v Číně |
O kauzách a problémech automobilky Volkswagen čtěte si přečtěte více:
Další problém VW: zamykání aut prý lze „hacknout“
Jižní Korea zarazila prodej aut Volkswagen
Soudce v USA udělil souhlas s miliardovým vyrovnáním Volkswagenu