Menu Zavřít

Vozů na CNG přibývá po stovkách, hlavně u firem

13. 7. 2016
Autor: Wikimedia Commons (public domain)

Spotřeba stlačeného zemního plynu (CNG) v Česku i letos výrazně roste. Přestože přibývá také počet soukromých vozidel na CNG, největších úspor dosahují firemní flotily. Například Česká pošta od doby, co provozuje CNG vozidla, ušetřila v nákladech na palivo přes 50 milionů korun.

I když se podíl vozidel s CNG na celkovém počtu registrových vozidel v Česku stále pohybuje v řádech jednotek procent, je zřejmé, že zájem o toto alternativní palivo roste. Loni spotřeba CNG v tuzemsku meziročně vzrostla téměř o polovinu (45,7 %).

Podle údajů Českého plynárenského svazu se za posledního půl roku otevřelo 20 nových čerpacích stanic. Celkem je tak v rámci ČR v provozu 122 plnicích stanic CNG a další v návaznosti na poptávku budou přibývat.

„V porovnání s ostatními zeměmi střední a východní Evropy probíhá nyní v Česku nejdynamičtější rozvoj využití CNG a předpokládáme, že do roku 2020 bude u nás v provozu více než 200 veřejných CNG stanic,“ uvádí Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého plynárenského svazu.


Podívejte se na mapu CNG stanic v ČR


„V letošním roce se odběry CNG ze strany našich členů již zdvojnásobily. Očekáváme, že do konce roku překročíme hranici pět tisíc kilogramů CNG měsíčně,“ říká generální ředitel nákupní aliance Axigon Damir Duraković.

Podle odborníků můžeme očekávat rostoucí zájem o nejrozšířenějším alternativní palivo především u firem. Měsíčně podle Šimka přibývají stovky CNG vozidel, zatímco u ostatních alternativních paliv se jedná pouze o jednotky registrací.

Za květen letošního roku se registrovalo 26 092 nových osobních a dodávkových vozidel, z čehož na CNG jich bylo 351. To je 1,35 procenta ze všech registrací.

„V současnosti je podíl nových registrací vozidel asi 75 procent ve prospěch firem a stejný podíl mají firmy i u registrací nových vozidel na CNG. Pokud by se poměr registrací v budoucnu měnil, tak podle mě spíše ve prospěch firemních vozidel,“ dodává Šimek.

Vývoj průměrných cen CNG, benzinu a nafty  Vývoj cen CNG, benzinu a nafty 2008-2015 Poznámka: 1 litr benzinu = 1 m³ CNG Zdroj: Český plynárenský svaz

Samozřejmě platí úměra, že čím má firma vyšší roční nájezd kilometrů, tím spíše se jí CNG vyplatí. „S CNG šetříte od prvního ujetého kilometru, a proto přibývá i počet soukromých vozidel. Největší úspory ale samozřejmě dosahují firmy s větší flotilou. Například Česká pošta od doby, co provozuje CNG vozidla, ušetřila v nákladech na palivo přes 50 milionů korun,“ uvádí příklad Markéta Veselá Schauhuberová, obchodní manažerka CNG z RWE Energo.

Vozidla na CNG jsou pro firmy výhodná i z hlediska daní, protože silniční daň je pro vozy s CNG pohonem do 12 tun nulová. Kromě daní a ekologického aspektu je ale hlavní devízou vozidel na CNG cena pohonné hmoty, kterou určuje nízká spotřební daň.

Při srovnání cen benzínu a CNG je nutné brát v úvahu energeticky srovnatelné jednotky. Tedy, že litru benzínu odpovídá metr krychlový CNG.

„Motoristé mohou na našich plničkách aktuálně tankovat metr krychlový CNG průměrně za cenu mezi 17 a 18 korunami. Na jednom litru tak ve srovnání s benzínem lze ušetřit přibližně 12 korun,“ argumentuje Schauhuberová. Ujetý kilometr na CNG vyjde tak podle konkrétní spotřeby na 90 haléřů až jednu korunu.

V Česku v současnosti na CNG jezdí již více než 14 tisíc vozidel. Je to 30 krát více než před deseti lety.

V roce 2015 bylo v zemích EU zaregistrováno přes půl milionu nových vozů na alternativní pohon (elektromobily, hybridy, plyn). Meziročně šlo o dvacetiprocentní nárůst. I tak představovala nízkoemisní auta jen 4,2 procenta všech nových registrací.


Přečtěte si ještě:

FIN25

CNG: čistší a levnější palivo

O auta je rekordní zájem, tři čtvrtiny kupují firmy


  • Našli jste v článku chybu?