Menu Zavřít

VW se bojí Škody. Část výroby chce přesunout do Německa

4. 10. 2017
Autor: ČTK

Vedení a odbory německé automobilky Volkswagen chtějí, aby se část produkce koncernové divize Škoda Auto přesunula do Německa a aby česká divize platila více peněz za sdílené technologie. Snaží se tak omezit konkurenci, kterou značka Škoda představuje pro klíčovou koncernovou značku Volkswagen. Agentuře Reuters to řekly zdroje z podniku.

Příznivé recenze a ziskovost automobilů značky Škoda podle Reuters stupňují rivalitu uvnitř skupiny Volkswagen v době, kdy značka VW směřuje k rušení tisíců pracovních míst v rámci odbourávání nadbytečných kapacit v německých továrnách.

Německé odbory, které mají pod kontrolou polovinu dozorčí rady Volkswagenu, vidí v úspěchu škodovek hrozbu, ale zároveň i potenciální záchranný kruh. Podle zdroje blízkého dozorčí radě požadují, aby se část produkce škodovek přesunula do německých továren. Domnívají se také, že Škoda by měla platit vyšší poplatky za využívání hlavní koncernové platformy pro konstrukci automobilů označované jako MQB.

Šéf značky VW Herbert Diess podle agentury Reuters také usiluje o to, aby ochránil budoucí modely VW před přímou konkurencí ze strany levnějších škodovek. Na nedávné schůzce vedoucích pracovníků podle zdrojů obeznámených se situací vyzval k větší diferenciaci mezi značkami VW a Škoda z hlediska cílových trhů a zákazníků.


Zanikla by přesunem pracovní místa? Odbory se s analytiky neshodou

 Výrobní linka Škoda, auto, ilustrační foto


„Zabýváme se budoucím postavením značek, ale diskuse stále pokračují,“ uvedl podle Reuters mluvčí koncernu. Odmítl ale k této problematice poskytnout další komentář.

Předseda podnikové rady Škody Auto Jaroslav Povšík už minulý měsíc upozornil na možnost přesunu výroby následníka modelu Superb do Německa. „Zvažuje se přesun následníka modelu Superb do daleko dražší lokality v Německu, čemuž hodláme zabránit,“ řekl Povšík týdeníku Škodovácký odborář. Nástupce Superbu se ale neobjeví před rokem 2020.

Středula: VW chce z Česka odčerpat peníze a pomoct si po dieselgate
předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula Za úvahami o přesunu části produkce Škody do Německa vidí předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula záměr Volkswagenu získat peníze na ztráty vzniklé po dieselgate.

„Tady se hledá prostě způsob, jak peníze do Německa legální cestou dostat. Myslím si, že by měl velmi zbystřit český stát, ministerstvo průmyslu a obchodu, ministerstvo financí, jestli jsou takové poplatky adekvátní,“ řekl Středula. Škoda je podle něj extrémně výdělečnou jednotkou koncernu, a to i kvůli násobně nižším platům českých zaměstnanců.

„Jednoznačně se tady projevuje, že jsme záložní německou ekonomikou, ale není možné, aby to ve finále dopadlo tak, že tady zavřeme závod společnosti VW ne proto, že by byl špatný, ale protože někdo chce stále víc peněz,“ uvedl. Poznamenal také, že jestliže někdo přesune výrobu z ČR do Německa, znamená to, že je rentabilní, i když jsou mzdové náklady vyšší. „Takže to je taky špatně,“ konstatoval.

„Jednou z klíčových komparativních výhod koncernu Volkswagen je možnost sdílení výrobních kapacit napříč značkami. Škoda Auto takto například zajišťuje výrobu vozů Seat ve svých závodech v Mladé Boleslavi a Kvasinách, nebo naopak využívá kapacit závodu Volkswagen v Bratislavě pro výrobu modelu Škoda Citigo,“ řekl mluvčí Škody Auto Zdeněk Štěpánek.

Cílem značky VW je upevnit si vedoucí postavení v koncernu před uvedením řady nových elektrických automobilů na trh, tvrdí zdroje Reuters. Zástupci značky VW se podle zdrojů domnívají, že Škoda má nepoctivou výhodu v podobě kombinace německé technologie a levnější pracovní síly. V České republice činí mzdy ve zpracovatelském sektoru v průměru 10,10 eura na hodinu, zatímco v Německu je to 38,70 eura na hodinu, plyne podle Reuters z údajů německých statistiků.


Yeti přichází z východu. Škoda reaguje na vyšší poptávku dodávkami z Ruska

 Za růstem dovozu osobních aut z Ruska stojí Škoda Auto


Provozní zisk divize Škoda Auto se v minulých třech letech více než zdvojnásobil na loňských 1,2 miliardy eur (31 miliard korun). Zisková marže v divizi tak dosáhla 8,7 procenta, což je v rámci koncernu Volkswagen druhá nejvyšší úroveň po luxusní značce Porsche. Marže u značky VW se naopak v důsledku poklesu provozního zisku snížila na pouhých 1,8 procenta, uvedl Reuters.

MM25_AI

Volkswagen se podle agentury snaží na veřejnosti vzájemnou rivalitu mezi koncernovými značkami bagatelizovat. Diess v rozhovoru s Reuters upozornil, že v sortimentu koncernu se vzhledem k jeho šíři bude vždy objevovat určitá duplicita. „Určitá vnitřní konkurence je ale i přínosná,“ prohlásil.

Dále čtěte:

Škoda Auto vyrobila 20 milionů automobilů. Jubilejním vozem se stal Karoq

Tržby, dodávky zákazníkům i provozní výsledek. Škoda zažila nejlepší čtvrtletí v historii

Která automobilová značka má největší hodnotu? Škoda se mezi deset nejlepších nevešla


  • Našli jste v článku chybu?