Menu Zavřít

Yemi: V byznyse jsem se hodně naučil

17. 7. 2016
Autor: Hynek Glos

Yemi A. D. našel díru na trhu. Teď jeho produkční firma dává práci 200 lidem.

Vše začíná zrozením Titánů. Na vozítku v antickém stylu přijíždí bohyně a zapaluje pochodeň. Přichází bouře, skály pukají a sochy ožívají. Na pozadí se objevuje slavný da Vinciho symbol – Vitruviánský muž. Na obrazovkách proudí krev v žilách a bijí srdce, na scénu vstupují akrobaté. Předvádějí svou dokonalou kontrolu nad tělem.

Píše se rok 2015, pražská O2 arena hostí halové mistrovství Evropy v atletice a toto je jen úryvek ze zahajovací show, jejíž myšlenkou je oslavit atletiku i krásu lidského těla a ducha obecně. Celá příprava zabrala více než dva měsíce. Od počáteční myšlenky až po provedení za ní stála produkční společnost JAD Productions, kterou založil Yemi A. D.

 Zahajovací show k halovému mistrovství světa v atletice Zahajovací show k halovému mistrovství světa v atletice. (Foto: Archiv)

„Kluk z paneláku“, který se před čtyřiatřiceti lety narodil v Liberci české matce a nigerijskému otci, se vrhl do odvětví, které nemělo – a do velké míry stále nemá – v Česku na růžích ustláno. Vytvořil společnost, jejíž roční obrat přesahuje 50 milionů korun. Dříve tanečník, dnes už především choreograf a producent pronikl do showbyznysové elity a připravuje videoklipy i turné pro globální hvězdy.Spolupracuje ale také se světovými značkami z nejrůznějších odvětví, pro něž připravuje eventy na míru.

Nepřízni navzdory

„Mám rád lidi, kterým se podaří prorazit navzdory všemu, co jde proti nim,“ říká Yemi A. D. Během dospívání v Česku mu idoly spíše chyběly. Když začal více cestovat po světě, zařadil mezi ně třeba rappera Kanyeho Westa. Tomu se ještě před několika lety lidé smáli, že špatně rapuje a pro tvrdou hiphoperskou scénu je příliš vyměklý. Dnes je z něj hvězda s globálním přesahem. Sám Yemi A. D. s kontroverzním rapperem spolupracoval na více než osmdesátce videoklipů, koncertů a turné. Naposledy během Yeezus Tour, jež režíroval.

Kromě kreativní části ale musí zvládat i byznysovou stránku svého podnikání. Na začátku jeho produkční společnosti byla díra na tuzemském trhu. „Určitě to nebyl startup. Neřekli jsme si: pojďme, vyděláme nějaké peníze,“ popisuje Yemi A. D. Z vlastních zkušeností z tuzemského kreativního prostředí, v němž působil jako tanečník a choreograf ve své skupině JAD Dance Company, moc dobře znal začarovaný kruh, ve kterém se umělci točili.

 Kaney West Yemi dlouhodobě spolupracuje s americkou rapovou hvězdou Kanyem Westem. (Foto: Archiv)

V umění bylo málo peněz, a tak se mu třeba tanečníci nemohli věnovat na plný úvazek. Nemohli se proto dostat na takovou úroveň, aby mohli prorazit v globálním měřítku. „Založil jsem proto talentovou agenturu JAD People – Talent, která by měla dodávat umělcům tolik práce, aby se mohli věnovat jen tvůrčí činnosti a nemuseli, s nadsázkou řečeno, stát za přepážkou a prodávat rohlíky,“ vysvětluje producent. Motivací pro vytvoření produkční společnosti JAD Productions byl i fakt, že se tehdy na akcích, kde vystupovali, často setkávali se špatnými dekoracemi, osvětlením nebo zvukem.

Společnost se postupně rozrůstala a dnes jí nahrává rovněž to, že velké, zajeté firmy nestíhají reagovat na rychlé změny. Internet s sebou přináší nové způsoby komunikace. Lidé se baví odlišným způsobem.

„V tu chvíli přicházíme na řadu my. Zaprvé pracujeme s mladými lidmi, kteří se vyznají v digitální oblasti. Navíc když firma hledá alternativní řešení a samozřejmě i snížení nákladů, tak jí více vyhovuje butiková společnost jako my než padesátiposchoďový dům plný administrativy,“ tvrdí Yemi.

Kreativa stojí čas

Své společnosti vnímá jako překladatele mezi světem umění a byznysu. A přemostění to není jednoduché. Umělecky založený člověk, který řídí byznys, bojuje s tím, že kreativa stojí hodně času. K tomu ještě cítí potřebu se rozvíjet, měnit a věci někdy až příliš komplikovat do poslední chvíle.

„Má to ale tu výhodu, že do každého projektu můžete dát originalitu, nejet podle šablon. Pořád přicházejí nové podněty,“ líčí producent. Přiznává přitom, že se musel v podnikání hodně učit. Přirozené pro něj nebylo nic. „Beru to spíše organicky.

Někdo půlku života studuje a pak se to snaží aplikovat na reálný svět. Já jsem se spoléhal na praxi, na zkušenosti ze setkávání s lidmi,“ popisuje. Největší školou tak pro něj bylo cestování. Ve Spojených státech – kolébce showbyznysu – pracoval se špičkovými profesionály. V Asii poznal jinou mentalitu lidí a odlišný přístup k byznysu. „Tato žánrovost kultur člověka hodně vytrénuje. Pak si říkáte, že je to v Česku ještě celkem jednoduché,“ směje se choreograf.

Fair play

Měsíčně dá práci až dvěma stovkám lidí. A je na to hrdý. I kvůli tomu, že se snaží o férové podmínky. Což prý není v Česku vůbec samozřejmostí.

„Velkým nešvarem je to, že se pozdě platí. Dodavatelé se berou jako rukojmí. Mačkají se z nich ceny, které jsou nerealistické. Tím se zabíjí jejich další rozvoj. Nemohou nakupovat dobrý materiál a tak dále,“ stěžuje si producent s tím, že jeho společnost se snaží zlepšit kreativní prostředí jako celek. Právě i snahou o spravedlivé podmínky.

 Yemi A.D. na návštěvě ve středisku NASA v Kalifornii

Yemi A.D. na návštěvě ve středisku NASA v Kalifornii. (Foto: Archiv)

Stejně jako většina firem pocítily i společnosti Yemiho A. D. krizi. Velkou výhodou se tehdy ukázal fakt, že jejich podnikání stojí na několika nohou a případné propady v jedné oblasti může vykrýt jiná. Osvědčuje se to hlavně v tuzemsku, kde se situace mění každou chvíli. „Jeden rok platí zákon takový, druhý jiný. Podle mě utrácíme až příliš mnoho peněz za právní služby. Narůstá administrativa,“ vyjmenovává Yemi překážky.

V globálním měřítku se ale podle něj odvětví daří. „Neustále musím být připraven na to, že přijde něco, co mi vyrazí dech, co jsem ještě nedělal,“ vysvětluje producent. To je dané i tím, že klienti přicházejí z různých odvětví: od farmacie přes automotive až k telekomunikacím.

Podle typů zákazníků se pak musí zvolit i celý kreativní přístup a provedení. Náročnost podle Yemiho závisí třeba na tom, jak moc je akce protkaná kreativitou. To obnáší různá vystoupení, animace nebo třeba interakci, kdy účinkující pohybem ruky ovládá obrazovku za sebou. Jindy je klient náročný v tom, že má složitou strukturu řízení. Místo jednoho člověka pak producent jedná třeba s deseti lidmi s různými názory a představami.

Konec nudných konferencí

Celý obor live marketingu se přitom podle něj posouvá blíže lidem. Dříve byly konference nudnější, statičtější, očekávala se absolutní pozornost. Dnes už pořadatelé počítají s tím, že lidé mají málo času a nechtějí být přesyceni informacemi. Vše musí být intuitivní: od navigace v prostoru až po catering. Ten je mimochodem důležitou součástí každé akce. Publikum je třeba také neustále překvapovat, hledat cesty, jak je zaujmout.

Na nedávné konferenci pro důležité klienty společnosti O2 tak třeba vystoupili světoví hosté, mezi nimiž byl i Charles Elachi z NASA, který zodpovídal za přistání vozítka Curiosity na Marsu. „Nedávno jsem byl na návštěvě v centru v Kalifornii. Jsem fanoušek NASA, takže to byl úžasný zážitek,“ líčí producent.

Na akci přijel i zakladatel neziskovky Bitcoin Foundation Jon Matonis nebo šéf informačních technologií města Barcelona Manel Sanroma, který pro metropoli získal titul smart city.

„Snažíme se nebrat nic z minulosti, vše zpochybnit a ověřit, zda to obstojí i v současné době. Myslím, že frekvence změn je stále kratší. Dříve to bývalo deset let, poté pět, nyní je to otázka měsíců,“ tvrdí Yemi.

Můžou za to z velké části chytré mobily, které se hodně podepisují na stereotypech našich životů. JAD Productions tak využívá na akcích třeba takzvanou instawall. Na jedné nebo více obrazovkách se přímo během eventu promítají příspěvky, které účastníci označí daným hashtagem.

MM25_AI

„Když už se jednou vynaloží náklady na budování eventu, tak je důležité, když má několikanásobné využití. Tím, že na něj přijde tisíc lidí a každý udělá pět fotografií, které šíří mezi svými přáteli, stoupá jeho hodnota,“ popisuje producent.

Jaké novinky přinese budoucnost, je jedna velká neznámá. Jistotou je, že změny se dějí čím dál rychleji. Inspirace, která je duší kreativních projektů, je podle Yemiho A. D. skrytá v lidech, jež potkává při cestování. „Jsou to lidé z domorodých ostrovů nebo třeba generace New Kids z Hongkongu. Je to opravdu vichr,“ tvrdí Yemi. Čas si najde i na tanec. Je to pro něj pořád ta nejlepší relaxace.


Přečtěte si, která z celebrit je na světě nejbohatší:

10 celebrit s nejvyššími příjmy. Žebříčku vládne Taylor Swift

 Zpěvačka Taylor Swift (Eva Rinaldi via Wikimedia Commons; CC-BY-SA-2.0)

  • Našli jste v článku chybu?