Jen němečtí manažeři a další pracovníci uskuteční ročně 720 tisíc služebních cest do Spojených států. Při nemožnosti pracovat tři hodiny během letu to dělá částku 160 milionů eur, vypočetlo německé ministerstvo hospodářství. V přepočtu na koruny to je 4,2 miliardy.
Pokud by se americký zákaz notebooků na paluby letadel rozšířil i na Evropu, citelně by se to dotklo evropských firem. Ministerstvo hospodářství nejsilnější evropské ekonomiky celkovou ztrátu vyčíslilo na 160 milionů eur (4,2 miliardy korun) jen u německých firem. Informoval o tom časopis Wirtschaftswoche.
„V zákazu notebooků vidím milionové škody pro naší ekonomiku, bez toho, aby byla zvýšena míra bezpečí,“ řekla Wirtschaftswoche ministryně hospodářství Brigitte Zypriesová.
Podle ní se musí zpřísnit zejména kontroly na letištích před odletem, aby se zvýšila bezpečnost na palubách. „Tím by se pracovním časovým ztrátám zamezilo,“ dodala ministryně.
Ministerstvo částku vypočetlo tak, že ročně létá z Německa do Spojených států 2,3 milionu Němců a z toho každý třetí služebně.
Dva tisíce na hodinu
„Pokud vycházíme z toho, že se ročně uskuteční 720 tisíc služebních cest s čistým časem na práci tří hodin a mzdovými náklady 75 eur na hodinu (asi dva tisíce korun), vychází to na potenciální finanční ztráty ve výši 160 milionů eur,“ píše se v interní analýze ministerstva.
Zatím se ale o žádných změnách pro evropské pasažéry nerozhodlo. Minulý týden jednali zástupci Evropské komise s americkými představiteli, ale pro cestující se nic nemění. Zatím.
Zpřísnění podmínek zůstává nadále otevřenou možností. Další kolo debat se má uskutečnit ve Washingtonu, napsal německý deník Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Experti na terorismus se obávají, že se do notebooků může schovat výbušnina. Americká vláda v březnu rozhodla o tom, že omezí elektronická zařízení na letech ze severní Afriky a Blízkého východu.
Konkrétně jde o letiště v Jordánsku (Ammán), Egyptě (Káhira), Turecku (Istanbul), Saúdské Arábii (Rijád, Džidda), Kuvajtu (Kuvajt), Maroku (Casablanca), Kataru (Dauhá) a ve Spojených arabských emirátech (Dubaj, Abú Zabí).
Pokud by se zákaz rozšířil na lety z evropských měst, znamenalo by to, že by si cestující museli notebooky, tablety a elektronické čtečky dát do zavazadlového prostoru letadla. Na palubu by směly jen přístroje do velikosti mobilního telefonu.
Související: