Menu Zavřít

Zelení Češi: za ekologicky šetrné výrobky utrácejí stovky milionů

4. 4. 2017
Autor: pixabay.com

Stále více Čechů zohledňuje zodpovědnost vůči životnímu prostředí. Dokládá to rostoucí množství prodejců specializujících se na ekologicky šetrné výrobky i jejich rostoucí tržby. Trend sleduje i doprava, se zájmem o ekologii poctivě i nepoctivě pracují i výrobci. Na „zelenou strunu“ se úspěšně naladily také české domácnosti.

Češi ročně za sortiment ekologicky šetrných výrobků utratí stovky milionů korun. Toto číslo navíc skokově roste. Potvrzuje to například internetový prodejce Econea. „Naše tržby rostou meziročně o stovky procent. Největší zájem je o přírodní kosmetiku a obecně o ekodrogerii. Hodně se prodávají opakovaně použitelné láhve, tašky na nákup potravin i perlátory na vodovodní baterie, které snižují spotřebu vody. Zájem je třeba i o bambusové kartáčky,“ říká spolumajitel e-shopu Pavel Milan Černý.

Zelená musí být i doprava

U „eco-friendly“ výrobků se řeší i doprava. Ekologicky zodpovědný výrobek rozhodně není ten, jehož části jsou vyrobeny v jedné zemi, smontovány v druhé zemi a oficiální distributor rozesílá výsledný produkt z třetí země.

Zohledňována musí být nejen negativní stopa CO2, která vznikne do doby, než se výrobek dostává do distribuce, ale i doprava výrobku ke koncovému zákazníkovi.

„Z tohoto důvodu náš e-shop nabízí CO2 neutrální přepravu prostřednictvím služby ThinkGreen Service od společnosti GLS. Tohoto přepravce jsme vybrali právě proto, že má tento zcela konkrétní ekologický program, kdy jsou emise CO2 kompenzovány výsadbou stromů do české krajiny,“ uvádí Černý.

Po Milánu nasadí elektromobily i do Česka

GLS zahájila celoevropskou iniciativu ThinkGreen v roce 2008. Mimo snižování spotřeby energií a odpadů se jedná zejména o používání alternativních přepravních řešení, kterými jsou například dodávky na stlačený zemní plyn.

„V Budapešti, Bruselu nebo Düsseldorfu rozvážíme zásilky pomocí speciálně upravených elektrokol a od května 2016 obsluhujeme centrum Milána dvaceti elektromobily. Ty plánujeme nasadit i v Česku. První testování již proběhlo. Jsme připraveni pořídit desítky elektromobilů,“ říká Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika.

Přečtěte si:

Nižší kvalita za vyšší cenu. Čechům začíná vadit dvojí metr na trhu potravin

 ilustrační foto

Předstíraná šetrnost

Zájmu spotřebitelů o informace, zda jsou výrobky šetrné k životnímu prostředí, si všimli i výrobci. Ne všichni jsou ale ve tvrzeních na obalech svých výrobků stoprocentně čestní.

„Velká část výrobců své produkty lakuje nazeleno. Jistotu, že vámi vybraný výrobek nebyl testován na zvířatech, že ho nevyráběli děti nebo dospělí ve zcela nevyhovujících podmínkách a že je výrobek opravdu vyroben z ekologicky šetrných, přírodních či recyklovaných materiálů, máte v současné době především ve specializovaných obchodech,“ hájí svoji branži Černý.

I v domácnostech frčí zelená

Nejen kupujícím, ale i českým domácnostem hodně záleží na tom, jakou ekologickou stopu za sebou zanechávají. Množstvím zrecyklovaných obalů patří Česko podle společnosti EKO-KOM na 6. nejlepší místo v Evropské unii.V recyklaci plastových obalů jsme dokonce druzí nejlepší.

Podle statistik třídí odpad 72 procent Čechů. Češi v současné době využívají přes 272 400 kontejnerů na tříděný odpad. Průměrná vzdálenost od domu k nejbližšímu kontejneru na třídění je 97 metrů.

MM25_AI

Česká republika podle EKO-KOMu zrecykluje 90 procent papírových obalů, 75 procent obalů ze skla a 69 procent plastových obalů. Z nápojových kartonů se daří zatím recyklovat jen 22 procent.

Čtěte také:

Trh s biopotravinami v maloobchodu podle analytiků loni stagnoval

CO2 ke globálnímu oteplování zásadně nepřispívá, tvrdí Trumpův hlavní ekolog


  • Našli jste v článku chybu?