S nástupem školního roku rodiče každoročně řeší, jaký mají děti ve škole rozvrh a co se vlastně budou učit. Tony Wagner, šéf projektu Change Leadership Group na Harvardově univerzitě, radí, jaké dovednosti mají děti mít, aby v nadcházejících letech na globalizovaném trhu práce uspěly.
Tony Wagner z Change Leadership Group, která se věnuje změnám ve školství, napsal už v roce 2008 knihu The Global Achievement Gap. V té specifikuje, jaké dovednosti by měly současné školy rozvíjet, aby děti připravily na budoucí globalizovaný svět.
České školství a géniové:
Utrpení malého génia. České školy netuší, co s nadanými žáky
Za prvé předpokládá odklon od ekonomiky založené na průmyslové výrobě ke vzdělanostní ekonomice. Druhou premisou je, aby učitelé byli schopni děti motivovat k učení za pomocí internetu.
Základní i střední školy, nejen v Americe, se spíše zaměřují na to, aby děti uměly memorovat kvanta informací, případně vyplňovat „multiple choice“ testy.
Hořet ano, vyhořet ne. Jak se bránit stresu
Jak se učit kriticky myslet, správně se ptát nebo pracovat v týmu, takové předměty děti na základní škole nemívají. Vzdělávací systém je v nejlepším případě připravuje na profese, které z ekonomiky v posledních letech mizí.
1. Kritické myšlení a řešení problémů
Firmy budou potřebovat zaměstnance, kteří umí stále přemýšlet o tom, jak vylepšit své produkty, služby, procesy ve firmě. Proto je třeba kritického myšlení. To souvisí s dovedností se umět správně ptát, aby člověk přišel na podstatu problému.
2. Spolupráce a schopnost ovlivnit ostatní
Svět byznysu je globálně propojen, proto je důležitou vlastností umět ostatní v pozitivním smyslu ovlivnit a umět vytvořit fungující tým. Výkonný lídr umí řešit problémy a navíc má jasný etický rámec, tvrdí Wagner.
3. Hbitost a přizpůsobivost
Umět se adaptovat na nové podmínky a rychle se naučit nové věci. To je zásadní předpoklad pro úspěch. Pracovníci budou muset rychle vstřebávat nové požadavky, naučit se pracovat s novými nástroji, softwarem, se kterými budou řešit problémy.
4. Iniciativa a podnikavost
Zkoušet nové věci je další důležitou vlastností pro budoucí úspěch. Je lepší zkusit deset věcí a uspět v osmi, než zkusit pět a uspět ve všech, míní Wagner.
5. Komunikace, ústní i písemná
Zmatené a neuspořádané myšlení a neschopnost vyjádřit své myšlenky. To je častá stížnost personalistů na uchazeče, kteří hledají nové lidi. Nejde jen o to používat správě gramatiku a vědět, kde se píše čárka, ale umět jasně komunikovat nejen písemně, ale i ústně. „Pokud máte skvělé nápady, ale neumíte je sdělit, pak ztrácíte,“ vysvětlil Wagner.
6. Přístup k informacím a jejich analýza
Zaměstnanci se budou muset vypořádat s analýzou obrovského množství dat a informací. Vytáhnout z nich to, co je podstatné, může být pro většinu lidí problém. Navíc se musí přihlédnout k tomu, jak rychle se informace budou v čase měnit.
7. Zvědavost a představivost
Obě vlastnosti, jak zvědavost tak představivost, jsou základem inovací a také klíčovou schopností pro řešení problémů.
„Všichni jsme se narodili jako zvídaví, kreativní a s dobrou představivostí,“ tvrdí Wagner. Průměrné čtyřleté dítě denně vysloví stovky otázek.
„Okolo deseti let je dítě zaměřeno na to, aby správě odpovědělo na dotaz ve škole,“ varuje Wagner. „My jako učitelé a rodiče potřebujeme, aby se u dětí udržela zvědavost a představivost, která je více či méně vrozená každému dítěti,“ zdůraznil.
Dále čtěte:
Nepracovat a inkasovat. Sen programátorů má i odvrácenou stranu
Selhali na pracovišti: v kůži těchto zaměstnanců by chtěl být málokdo