Nástup chytrých automobilů bez řidiče by mohl být požehnáním pro ekology, technologické vizionáře a řidiče, kteří preferují agresivní styl jízdy. Ti se podle aktuální studie již nyní těší na to, jak budou umělou inteligenci na vozovkách beztrestně šikanovat.
Výzkumníci z London School of Economics se ve své studii ve spolupráci s americkým výrobcem pneumatik Goodyear zaměřili na to, jak na jednotlivé účastníky silničního provozu působí představa blížícího se nástupu autonomních automobilů. Šetření probíhalo formou online dotazování a ohniskových skupin a zahrnulo celkem dvanáct tisíc řidičů napříč jedenáctkou evropských zemí.
Kromě obecného šetření se vědci pokusili propojit názorové postoje řidičů ohledně autonomních vozidel s jejich vlastním profilem, a sice podle toho, zda při řízení s ostatními účastníky provozu spíše spolupracují, nebo se snaží svou dominancí či agresivní jízdou získat situační výhodu. Sestavili proto dvanáctibodovou škálu tvrzení, se kterými respondenti buď souhlasili, či nikoliv. Jedním z nich bylo i to, zda si řidiči snažící se dostat do rychlejšího pruhu automobilů uvízlých v zácpě jednoduše pokusí své místo v něm vynutit silou.
Zatímco 90 procent řidičů definovaných převahou sociálních a kooperačních vlastností uvedlo, že by tak učinili pouze ve výjimečných případech, 42 procent bojovněji naladěných řidíčů přiznalo, že to občas, často či dokonce vždy dělají.
Čeho se lidé bojí v otázce autonomních vozidel |
---|
73 procent dotázaných se obává, že by se technologie v autonomním vozidle mohla porouchat. 82 procent respondentů uvedlo, že bude radši dopravní situaci monitorovat, když autopilot převezme plnou kontrolu nad jejich autem. 41 procent dotázaných se při představě autonomních vozidel na silnici cítí nepříjemně. 44 procent účastníků studie se necítí komfortně, když si představí, že autonomní automobil jede přímo vedle jejich vlastního vozidla. |
Zdroj: London School of Economics/ Goodyear
Dále pak vyplynulo, že lidé, kteří spolupracují a vnímají silnici jako sociální prostor, se k nástupu autonomních vozidel staví skeptičtěji. „Vnímáte-li silnici jako společenský prostor, musíte se během řízení neustále dohadovat s ostatními účastníky provozu. Lidé, kteří rádi spolupracují, jsou tak méně nadšeni tím, že by za jízdy měli symbolicky vyjednávat s umělou inteligencí,“ stojí ve studii.
Oproti tomu ti, kteří se na vozovkách neštítí agresivní jízdy a chtějí dominovat, jsou optimističtí. Někteří z nich vnímají autonomní vozidla pouze jako potenciální obtíž, druzí je však vidí jako příležitost k šikaně umělé inteligence. Využít mohou prý toho, že automaty preferují bezpečnou jízdu.
„Autonomní vozidla vždy zastaví,“ uvedl jeden z britských respondentů nacházející se ve spektru kompetitivních řidičů. „To znamená, že je snadněji předjedete anebo vytlačíte ze silnice,“ říká. Podle serveru Techcrunch je však taková představa ze strany pirátů silnic spíše naivní. Tendence agresivních řidičů umělou inteligenci šikanovat by tak spíše mohla expanzi bezpečnějších autonomních vozidel uspíšit a bezohledné řidiče z vozovek vytlačit úplně.
O vývoji autonomních automobilů čtěte více:
Samořídící auta samozřejmostí. USA pro ně připravily legislativní půdu
Apple dává ruce pryč od projektu vlastního elektromobilu
Auto, které vás „morálně“ obětuje. Budoucí realita na silnici