Automobilka ze Zuffenhausenu nedávno představila modernizovaný roadster Boxster, kterému se do označení vloudilo číslo 718 a do motorového prostoru přeplňovaný čtyřválec. Nyní se modernizaci ve stejném duchu podrobilo i technicky příbuzné kupé Cayman.
Shodou okolností teprve minulý týden jsme přinesli zprávu o tom, že Škoda Octavia dostane litrový tříválec. Downsizing ovšem nebere zajatce ani v prestižnějších sférách automobilového trhu. Porsche 718 Cayman, nová verze základního sportovního kupé legendární značky, je silnější, rychlejší a technicky vyspělejší než dosud. Jenže namísto ušlechtilého atmosféricky plněného plochého šestiválce má za sedadly uložený čtyřválec s turbem, v základu navíc jen dvoulitrový. Překvapivé to ale není. Model Boxster, který se od Caymanu liší vlastně jen stahovací střechou, absolvoval stejnou proměnu už před několika týdny.
Porsche 718 Cayman (šedý vůz) a 718 Cayman S se liší objemem a výkonem motoru, oba však mají čtyři válce
Co přesně je nového? V nabídce budou opět dva modely, základní 718 Cayman a výkonnější 718 Cayman S. Dvoulitrový motor vstupního modelu má 220 kW (300 koní) a 380 Nm. Cayman S dostal půl litru objemu k dobru (celkově 2,5 l) a navíc turbodmychadlo s proměnnou geometrií. To se už léta běžně používá u dieselů, ale u benzinových motorů je kvůli teplotě výfukových plynů velkou výjimkou. Vlastně jediné auto, které dosud touto technologií disponovalo, je 911 Turbo.
I díky tomu se Cayman S pyšní výkonem 257 kW (350 koní) a točivým momentem 420 Nm. Není to tak dávno, co takové parametry nenabízela ani základní 911 Carrera.
Zrychlení? Podle toho, co si zaplatíte
Jak je u Porsche zvykem, dynamika závisí na přesné specifikaci auta. Pokud si připlatíte za dvouspojkovou převodovku PDK a paket Sport Chrono, pokoří 718 Cayman S metu 100 km/h za 4,2 sekundy. Porsche na rozdíl od ostatních německých automobilek ignoruje „dobrovolné“ elektronické omezení maximální rychlosti, takže Cayman se rozjede na 275 a Cayman S dokonce na 285 km/h.
Ačkoliv parametry motorů i jízdní výkony jsou lepší než dosud, komunita fanoušků sleduje příchod čtyřválců s obavami. Přeplňované čtyřválce se totiž nevyrovnají atmosférickým („bez turba“) šestiválcům v důležitých subjektivních charakteristikách, jako je kultura chodu, bezprostřednost odezvy na plyn či zvuk.
Nový podvozek, exteriér i výbava
Spolu s novými motory dostaly oba modely rovněž nově naladěný podvozek a řízení. Ačkoliv chování na silnici bylo ozdobou už stávajícího Caymanu, Porsche slibuje další zlepšení jízdních vlastností. V nabídce je opět příplatkový podvozek PASM se sníženou světlou výškou a stavitelnými tlumiči, které umožňují přizpůsobit charakteristiku tlumení aktuálním podmínkám a stylu jízdy.
Výkonnější 718 Cayman S akceleruje z nuly na 100 km/h za 4,2 sekundy a rozjede se až na 285 km/h
Porsche tentokrát změnilo nejen techniku pod karoserií, ale i karoserii samotnou. Podobně jako Macan nebo modernizovaná Panamera má nový Cayman kapkovité světlomety s diodami denního svícení uspořádanými do čtverce. Mezi zadními lampami se objevil tmavý pás s nápisem „Porsche“, který akcentuje šířku karoserie. V kabině se změnila horní část palubní desky, volant (inspirovaný supersportem 918 Spyder) a infotanment PCM.
Dodávky evropským zákazníkům začnou až na podzim, ale objednávky Porsche přijímá už dnes. Na českém trhu začíná nový 718 Cayman na částce 1 480 000 Kč, výkonnější 718 Cayman S stojí 1 832 000 Kč.
Označení 718 se ve výrobním programu Porsche neobjevuje poprvé. Původně ho nosil lehký závodní vůz z konce 50. let. Svůj závodní debut v Le Mans 1957 vůz ještě nedokončil, o rok později byl ale už třetí celkově a první ve své kategorii. Porsche 718 také třikrát vyhrálo kultovní závod Targa Florio a dvakrát mistrovství Evropy v závodech do vrchu.
Čtěte dále:
Extremistické Audi TT RS je rychlejší než Porsche 911
Tesla Model S přijíždí s novou tváří, kratším nabíjením a lepším vzduchem v kabině