Vývoj na poli autonomní přepravy zamířil na moře. Výrobci totiž chystají autonomní nákladní lodě. Technologický pokrok má mít i ekonomické výhody. Mohlo by se ušetřit více než dvacet procent nákladů.
Na projektu autonomních nákladních lodí se podílí britský výrobce motorů Rolls-Royce, který vede iniciativu Advanced Autonomous Waterborne Applications (AAWA), čítající ještě další společnosti a univerzity. Kromě know-how z vývoje autonomních vozidel hodlají využít i technologie určené pro leteckou přepravu.
Hlavní motivací je snížení nákladů. Podle Oskara Levandera, viceprezidenta námořní jednotky Rolls-Royce, by mohlo dosahovat až 22 procent. Ušetřilo by se hlavně na posádce lodi a v závislosti na tom také na palivu, protože lodě by nemusely převážet dodatečné vybavení, které posádka potřebuje.
Autonomní nákladní lodě by v budoucnu měly být vybaveny infračervenými detektory a kamerami s vysokým rozlišením, aby se zajistila jejich hladká plavba. Tu ještě bude v řídicím středisku hlídat tým odborníků.
K prvním krokům ve vývoji už došlo. Trajekt Stella, který je využíván v Baltském moři, byl vabaven několika senzory, včetně laserů a termálních kamer. Jejich využití a účinnost má připravit půdu pro další rozvoj.
Do deseti let by po městech mohla létat taxi. Čtěte více: Létající taxi do deseti let. Airbus spustil projekt Vahana |
Vývojáři z AAWA mají střídmější cíle, než je v oblasti autonomní přepravy zvykem. První takovou nákladní loď chtějí na moře vyslat v roce 2030. V té době ovšem ještě budou ovládané na dálku. Plně autonomní lodě by prý mohly vyplout o pět let později.
O inovace v mořské nákladní dopravě se snaží i Hyperloop miliardáře Elona Muska. Se společností DP World, která provozuje 77 nákladních přístavů ve 40 zemích světa, totiž podepsala dohodu o testování superrychlého vyskladnění zboží z lodí na pevninu.
Dále čtěte:
Auto, které vás „morálně“ obětuje. Budoucí realita na silnici
Volvo a Uber budou společně vyvíjet samořídící automobily