Menu Zavřít

I regionální letadlo může mít dvě uličky. Airbus předal první A330 Regional

22. 8. 2016
Autor: Airbus

Národní přepravce Saúdské Arábie si převzal první Airbus A330 modifikovaný pro nasazení na krátkých trasách.

Letecká společnost Saudi Arabian Airlines oficiálně převzala svůj první Airbus A330-300 Regional. Jedná se o první komerční nasazení nové regionální varianty typu 330, což je širokotrupý model jinak určený pro dlouhé tratě. Třeba ČSA ho nasazují na linku do Soulu.

Ačkoliv Airbus A330 poprvé vzlétl v roce 1992 a do pravidelného provozu byl uveden o dva roky později, regionální variantu ohlásil evropský výrobce až na aerosalonu v Pekingu v roce 2013. Místo nebylo zvolené náhodou. Airbus chtěl touto variantou oslovit zejména letecké společnosti z lidnatých zemí, kde se i na krátkých linkách přepravuje hodně lidí a přitom z různých důvodů nelze navýšit denní počet spojů.

V Japonsku nic nového

Není to poprvé, kdy se původně dálkový letoun přizpůsobuje pro nasazení na hustě obsazených regionálních trasách. V 90. letech vyrobil Boeing 19 kusů legendárního „jumba“ v provedení 747-400D (Domestic) speciálně pro frekventované linky mezi japonskými ostrovy.

Regionální varianta Airbusu A330-300 pojme až 400 osob a má dolet 2700 námořních mil (5000 km). Saudi Arabian Airlines si jich objednaly celkem dvacet.

Velkým letadlem i do Barcelony nebo Curichu

Hlavně na vrcholu sezóny nebo při zácviku posádek se na regionálních linkách čas od času objevují i běžné verze širokotrupých dálkových letadel. ČSA občas vypraví svůj jediný A330 například do Barcelony, nedávno jsme v Praze mohli pravidelně vídat nové Boeingy 777 společnosti Swiss a přes prázdniny k nám velká letadla tu a tam vyslalo i několik nízkonákladových dopravců, zejména ze Španělska.

Modelová řada A330 se mezitím připravuje k přechodu na novou generaci. V prvním čtvrtletí letošního roku zpomalil Airbus výrobu na sedm kusů měsíčně. Na jaře 2017 se začne vyrábět modernizovaná varianta A330neo s úspornějšími motory Rolls-Royce Trent 7000 a dalšími vylepšeními, které v úhrnu sníží spotřebu na jedno sedadlo asi o 14 procent. Airbus zatím eviduje 184 závazných objednávek, z toho 174 na delší variantu A330-900neo s typickou kapacitou 287 cestujících a doletem 12 130 km.


Čtěte dále:

MM25_AI

Gigant není v kurzu. Airbus zpomalí výrobu modelu A380 o polovinu

Airbus má problém. Qatar Airways kvůli němu odkládají nejdelší let světa


  • Našli jste v článku chybu?