Tradiční americké motocykly nevyrábí jen Harley-Davidson. Nedávno znovuzrozená značka Indian stále rozšiřuje nabídku a podobně jako Harley přitom dovedně kombinuje nostalgii s inspirací na scéně nezávislých motocyklových úpravců.
Americký výrobce motocyklů Indian představuje nejnovější model řady 2016, Chieftain Dark Horse. Nezasvěcený by řekl, že jde jen o jiné barevné provedení modelu Chieftain, který je zase jen lehce modifikovanou verzí klasického cruiseru Chief. Technicky je to sice pravda, ale takhle to u amerických značek nefunguje. Stejně jako známější Harley-Davidson využívá Indian strategii velkého počtu modelových variant na malém počtu konstrukčních platforem.
Takové motocykly jsou pak technicky skutečně téměř stejné, ale svým stylingem, vybavením a estetikou jsou předurčeny k jinému použití a oslovují jinou skupinu zákazníků. Takže zatímco standardní Chieftain sází na tradiční kombinaci hlubokého laku, blýskavého chromu a opulentního sedla s třásněmi, nový Dark Horse jako by vyjel z tajné dílny motocyklových desperátů: začerněný motor, začerněný výfuk, zlověstně matný lak a minimalistické jednomístné sedlo v kombinaci s vysokými řídítky.
Standardní Chieftain (vlevo) a nová varianta Dark Horse
Indian počítá s tím, že majitelé budou Chieftain Dark Horse dále upravovat. A aby zbytečně neutráceli peníze u některého z bezpočtu výrobců dílů a doplňků, rovnou nabízí bohatou kolekci všelijakých stylingových i funkčních vylepšení ze svého katalogu originálního příslušenství. Stejně to dělá i Harley a je to dobrý byzns, zákazníci rádi utratí nemalé peníze za přizpůsobení motocyklu k obrazu svému. Pozitivní dopady trendu individualizace na hospodářský výsledek objevují v posledních letech také tradiční evropské motocyklové značky jako Triumph, Moto Guzzi nebo i BMW.
Technika motocyklu nic nového nepřináší, ale to ani není potřeba. Poctivě žebrovaný vidlicový dvouválec Thunder Stroke 111 (kubických palců, čili 1811 cm3) sklízí chválu za autentický zvuk a důrazný zátah. Aby ne, vždyť monstrózní točivý moment 139 Nm je k dispozici už v 2600 otáčkách.
Masivní rozvor 1668 mm a hmotnost 364 kg naznačují, že na svižné kličkování mezi auty nebude Chieftain Dark Horse to pravé ořechové, ale dosavadní Indiany mají (na poměry své kategorie) velmi dobrou ovladatelnost a není důvod předpokládat, že nový model bude v tomto směru výjimkou.
Začerněné jsou nejen „plechy“, ale i motor; tradiční emblém indiána na blatníku; audiosystém se dodává standardně
V základní výbavě nabízí model uzamykatelné kufry, tempomat, audiosystém včetně Bluetooth, ABS i „bezklíčové“ startování. (Podobně jako u aut stačí mít klíč někde u sebe, motocykl jeho přítomnost rozpozná a umožní odemknutí/nastartování.)
Ceny novinky pro český trh dosud zveřejněny nebyly. Standardní Indian Chieftain stojí 757 900 Kč, Dark Horse bez sedadla spolujezdce a četných chromovaných ploch by mohl být o něco levnější. Ale ne o mnoho.
Motocykly Indian se v letech 1901-1953 vyráběly ve Springfieldu ve státě Massachusetts. V meziválečném období slavila firma mnohé úspěchy na trhu i na sportovním poli, po druhé světové válce se ale neúspěšně pokusila přeorientovat na malé motocykly a začátkem padesátých let dospěla ke krachu. V roce 2006 značku oživila britská investiční společnost Stellican Limited. Postavila novou továrnu v Severní Karolíně a v roce 2009 uvedla na trh novodobý model Chief. V dubnu 2011 firmu převzal americký průmyslový koncern Polaris (vyrábí mj. motocykly Victory). Přestěhoval výrobu do Iowy a v roce 2013 začal prodávat nový Chief vlastní konstrukce, už s motorem Thunder Stroke 111. V roce 2015 přibyla ještě menší a lehčí řada Scout.
Čtěte dále:
Pět luxusních motorek, kvůli nimž si budete chtít konečně udělat papíry
Nový Sportster 1200 Roadster je Harley, jaký tu dlouho chyběl