Menu Zavřít

Janiš: V Dubaji se těším na adrenalin, závod ale bude strašně dlouhý

Autor: Creventic

Sezona vytrvalostních závodů začíná. Kromě slavné čtyřiadvacetihodinovky ve floridské Daytoně se hned v lednu jede podnik i v Dubaji. Na startu se představí několik českých jezdců včetně jednoho z nejlepších - Jarka Janiše.

V bohaté startovní listině, která čítá špičkové GT speciály Audi R8 LMS, Mercedes AMG, Lamborghini Huracán, Renault RS01, Dodge Viper či Chevrolet Corvette, se ukážou hned tři piloti z České republiky. Vedle Janiše ještě Sergej Pavlovec a Leonard Hrobárek. Start je v plánu v pátek 13. ledna v 11:00 SEČ. Součástí dubajského vytrvalostního podniku jsou i tři 180minutové závody pro prototypy. Ty se pojedou už v úterý 10. a středu 11. ledna.

Letos to bude deset roků, co rozjetou kariéru tehdy čtyřiadvacetiletého Janiše přerušila vážná nehoda na belgickém okruhu Spa-Francorchamps. Zraněná páteř jej zastavila téměř na rok. Janiš přitom patřil k české špičce, v roce 2001 se dokonce stal testovacím pilotem týmu formule 1 Prost Acer.

V polovině ledna se Jarek Janiš po dlouhé době opět ukáže za volantem. V Dubaji bude závodit ve vozu Mercedes SLS AMG belgické stáje Gravity Racing International ve čtyřiadvacetihodinovce. Janiš okruh zná, vytrvalostní závod tam absolvoval už v roce 2011. Tehdy ale se svým týmem nedojel do cíle. Naproti tomu v roce 2009 uspěl v legendárním Le Mans, v kategorii dojel pátý.

 Závodník Jarek Janiš Jarek Janiš cítí před závodem v Dubaji velkou šanci na úspěch (Zdroj: Archiv Jarka Janiše)

A i když Janiš po nehodě v roce 2007 omezil závodění, u okruhů je pořád. V německém týmu Rowe Racing napojeném na továrnu BMW pracuje jako inženýr, na starosti má jeden vůz. Loni dokonce „jeho“ auto vyhrálo další slavnou čtyřiadvacetihodinovku. Kde? Na osudovém Spa-Francorchamps. „Dubajský závod bude strašně dlouhý. Máme velkou šanci, i když naše auto Mercedes SLS je starší než ostatní vozy Mercedesy AMG,“ předpovídá Jarek Janiš v rozhovoru pro Euro.cz.

V dubajské čtyřiadvacetihodinovce jste naposledy závodil v roce 2011. Jak na to vzpomínáte?

Tehdy jsme jeli v porsche, ale kolega měl hned v první hodině nehodu, to jsem se moc nesvezl. Na dubajském okruhu jsem jel i v roce 2006 – v rámci seriálu FIA GT jsem dojel pátý.

Co čekáte od letošního závodu?

Především jsem rád za tu šanci, závodění mi chybí, těším se na adrenalin. Loni jsem už jel se stejným týmem i 24 hodin na francouzském okruhu Paul Ricard. Bohužel jsme nedojeli, protože se pokazila převodovka. Vedli jsme amatérskou kategorii, v Dubaji v ní pojedeme zase. Ten závod bude strašně dlouhý. Máme velkou šanci, i když naše auto Mercedes SLS je starší než ostatní vozy Mercedesy AMG.

Pojedete za belgickou stáj Gravity Racing International…

Oni mě oslovili, loni už jsem s nimi jel i na Paul Ricard. Stáj navazuje na Gravity-Charouz Racing, v němž jsem kdysi závodil. Za volantem se budu střídat i s Gérardem Lopezem, bývalým majitelem týmu Lotus ve Formuli 1.

Budete v letošní sezóně závodit i jinde?

Nic domluveného zatím nemám. Prioritou je pro mě práce inženýra v německém týmu Rowe.

Co všechno to obnáší?

Na starosti mám jedno auto, letos budeme opět absolvovat seriál Blancpain GT Series a několik závodů série VLN. Pro BMW je prioritou čtyřiadvacetihodinový závod na Nürburgringu a ve Spa. V Belgii se loni mému autu dokonce podařilo vyhrát, přestože jsme měli úplně nový model BMW F13 M6 a ve Spa jsme hlavně sbírali zkušenosti.

bitcoin školení listopad 24

V roce 2018 by se mělo BMW vrátit do Le Mans i celého vytrvalostního šampionátu FIA WEC. Je to šance pro váš tým Rowe?

Hovoří se o tom. Je ale otázkou, jestli BMW osloví některý z existujících týmů - například z německého seriálu DTM loni odešel jeden tým od každé značky - nebo vybuduje novou stáj. Samozřejmě je možné, že osloví i Rowe, ale na takové otázky je ještě brzo.

Čtěte také:

Jednou a dost. Čtyřiadvacetihodinovka se do Brna nevrátí

První česká 24hodinovka: nepřístupné tréninky, okruhové kino a Enge na startu

Konec závodů v Mostě? Stovky lidí protestují proti hluku


  • Našli jste v článku chybu?