Obětovat jedno procento ze svého ročního příjmu výměnou za titul mistrů Evropy ve fotbale by bylo ochotno jen čtrnáct procent Čechů. Vyplývá to z průzkumu nizozemské banky ING.
Nejhodnotnějším týmem na nadcházejícím fotbalovém mistrovství Evropy disponují Španělé, jehož hráči stojí dohromady 658 milionů eur (asi 17,8 miliardy korun). Dražší než celý český tým, který obsadil devatenáctou příčku, je dokonce jeden hráč – Portugalec Cristiano Ronaldo.
Před fotbalovým svátkem provedla důkladnou analýzu všech zúčastněných zemí nizozemská banka ING, která se kromě hodnoty týmů zaměřila i na podporu v jednotlivých státech, které budou na mistrovství mít vlastní reprezentaci.
Pytel peněz gól nedá
Kdyby se rozhodovalo podle cen hráčů, neměli by čeští fotbalisté šanci. S hodnotou kádru ve výši 65 milionů eur jim patří devatenácté místo mezi čtyřiadvaceti zeměmi. Ve skupině se střetnou se suverénně prvním Španělskem a týmy Chorvatska a Turecka, které se také vešly do první desítky. ING ovšem připomíná slavný výrok nedávno zesnulé nizozemské legendy Johana Cruyffa: „Proč byste nemohli porazit bohatší tým? Nikdy jsem neviděl, aby pytel peněz dal gól.“
Co se týče jednotlivých hráčů, je jednoznačně nejdražším Portugalec Cristiano Ronaldo, jehož ING za pomoci specializovaného serveru Transfermarkt.de ocenila na 103 milionů eur. Druhý nejhodnotnější je Welšan Gareth Bale se 75 miliony, třetí pak Němec Thomas Müller se sedmdesáti miliony. Všichni tři jsou tak draží než kompletní soupiska třiadvaceti českých fotbalistů.
Turci jsou nejzapálenější
Kromě samotných fotbalistů se výzkum zaměřil také na fanoušky. Česká republika podle něj bude mít doma podporu 58 procent lidí, což je například víc než u Francouzů, kteří turnaj pořádají. Češi tak budou fotbalistům fandit, v jejich úspěch však příliš nevěří. Jen jedenáct procent očekává, že mistrovství vyhrají.
Z hlediska lásky ke svému týmu jsou na tom nejlépe Turci. Reprezentaci bude podporovat osmdesát procent občanů, v titul jich věří 27 procent. Navíc by pro něj byli ochotni hodně obětovat. Na otázku z výzkumu, jestli by byli ochotni obětovat jedno procento svého ročního příjmu, odpovědělo kladně 54 procent tureckých respondentů, zdaleka nejvíce ze všech zemí. V Česku by s podobným krokem souhlasilo jen 14 procent respondentů.
Přečtěte si, jaké firmy díky šampionátu nejvíce vydělají Jedenáctka pro Euro: na fotbalovém mistrovství vydělají aerolinky i pivovary |
Podobně dopadla i další související otázka z výzkumu: Vzdali byste se na měsíc svého mobilního telefonu, kdyby to vašemu týmu pomohlo vyhrát mistrovství Evropy? K tomu by svolili opět nejvíce Turci, i když už jen 42 procent z nich. V Česku by bylo ochotno tuto oběť podstoupit 19 procent odpovídajících.
Kromě zúčastněných zemí dostali příležitost odpovídat i zástupci dvou zemí, které na šampionátu reprezentaci mít nebudou – Nizozemska a Lucemburska. Příliš nepřekvapí, že právě jejich odpovědi byly nejvíce skeptické. Jedno procento z ročního příjmu by byly ochotny obětovat jen čtyři procenta občanů Lucemburska. Triumf jejich země na mistrovství Evropy by přitom byl určitě největší senzací v dějinách fotbalu.