Menu Zavřít

Nabroušený Mercedes-Benz AMG GT R přijíždí ze „Zeleného pekla“

4. 7. 2016
Autor: Daimler

Nová verze sportovního kupé značky Mercedes-Benz slibuje vyšší výkon, lepší akceleraci a nižší hmotnost. Na první pohled ale nejvíc zaujme barvou pojmenovanou podle místa, kde technici koncernu Daimler nový model vyvíjeli.

Závodník Formule 1 Jackie Stewart kdysi překřtil závodní okruh Nürburgring v německém pohoří Eifel na „Zelené peklo“. Ujalo se to. Závodní trať s mnoha obtížnými pasážemi a minimálními únikovými zónami si vzala mnoho životů, i když její nejslavnější oběť svoji velkou nehodu přežila – právě zde Niki Lauda utrpěl popáleniny, které ho poznamenaly na zbytek života.

Mercedes-Benz AMG GT R Koncovky výfuku jsou zakomponované do velkého zadního difuzoru

Dnes se na starém Nürburgringu jezdí už jen vytrvalostní závody a konají se zde jízdy pro veřejnost. Většinu roku ho však okupují automobilky, pro které je 20,8 km dlouhá trať skvělým testovacím polygonem. 5000 kilometrů najetých na Nürburgringu je pro auto údajně stejná zátěž jako 150 000 km v běžném provozu. Testují se zde úplně běžná auta, ale i ostré sporťáky jako tento Mercedes-Benz AMG GT R. Výrazný zelený lak, vyhrazený jen pro tuto verzi, se jmenuje Green Hell Magno – na počest oblíbenému pracovišti vývojových techniků divize AMG.

Mercedes-Benz AMG GT R „Retro“ maska odkazuje na slavný závodní Mercedes-Benz 300 SL

Zde ale nejde zdaleka jen o barvu. Verze R je výkonnější, rychlejší a lehčí než dosavadní varianty sportovního kupé AMG GT. (Základní parametry uvádíme pro přehlednost v tabulce.) Pyšní se také upraveným naladěním podvozku a jinak řešenou aerodynamikou. To vše s cílem nabídnout ještě ostřejší a sportovnější svezení zejména na závodním okruhu – a nemusí to být zrovna Nürburgring.

Mercedes-Benz AMG GT: Srovnání variant
Model AMG GT AMG GT S AMG GT R
Výkon (kW/k v ot./min.) 340/462 v 6000 375/510 v 6250 430/585 v 5250
Točivý moment (Nm v ot./min.) 600 v 1600-5000 650 v 1750-4750 700 v 1900-5500
Hmotnost (kg) 1540 1570 1555
Nejvyšší rychlost (km/h) 304 310 318
0-100 km/h (s) 4,0 3,8 3,6

Kromě barvy je jasným poznávacím znamením maska s charakteristickým vertikálním žebrováním. Mercedes ji pojmenoval AMG Panamericana, protože její vzhled velmi zřetelně odkazuje na vůz Mercedes SL 300, který v roce 1952 vyhrál stejnojmenný závod napříč Mexikem.

Z velkého zadního křídla i difuzoru pod zadním nárazníkem je zřejmé, že Mercedes AMG GT R má propracovanou aerodynamiku. Jedna z jeho největších aerodynamických fines ale vidět není. V jízdním režimu Race se při dosažení rychlosti 80 km/h vysune pod motorem karbonový díl, který vytváří tzv. Venturiho efekt a snižuje vztlak na přední nápravě – až o 40 kg v rychlosti 250 km/h.

Mercedes-Benz AMG GT R AMG GT R v „Zeleném pekle“

Podvozek naladěný speciálně pro verzi R má adaptivní tlumiče pérování a řízení zadních kol. Ta se v rychlostech do 100 km/h automaticky natáčejí opačně než přední, čímž zvyšují agilitu vozu, zatímco ve vyšším tempu se lehce natočí stejným směrem a přispějí tak k jízdní stabilitě.

Mohli bychom pokračovat ještě dlouho: v devíti stupních přepínatelná kontrola trakce, elektronicky řízený samosvorný diferenciál, díly z uhlíkových vláken… Výčet a popis technických fines Mercedesu AMG GT R nechme motoristickým časopisům. Jedno je jasné: tento model momentálně představuje to nejlepší, co značka s trojcípou hvězdou ve znaku nabízí sportovně založeným řidičům. Přirozeným konkurentem zeleného Mercedesu je třeba Porsche 911 v nekompromisní variantě GT3 RS.


Čtěte dále:

FIN25

Nový kombík třídy E má nádherný interiér a na dálnici vás potřebuje jen k obsluze blinkrů

Ostré Audi R8 oslavuje závodní úspěchy speciální edicí

  • Našli jste v článku chybu?