Projekt pojmenovaný X-57 je prvním výzkumným letounem americké kosmické agentury za více než desetiletí.
Americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) oznámil projekt experimentálního letounu X-57 s elektrickým pohonem. Spolu s oficiálním pojmenováním dostal projekt rovnou i chytlavější přezdívku – interně se mu bude říkat „Maxwell“.
X-57 má být jedním z pěti experimentálních letounů, které v NASA vzniknou v rámci iniciativy New Aviation Horizons (nové obzory letectví). Cílem projektu je přispět k urychlení vývoje nových technologií snižujících spotřebu, emise i hlučnost letadel.
Letoun na počítačových ilustracích má celkem 14 elektrických motorů rozmístěných po celé délce křídla. Podobnou, byť ne zcela identickou koncepci jsme nedávno viděli rovněž u německého projektu, viz
Elektrický tryskáč z Německa změní způsob, jakým cestujete do práce
NASA předpokládá, že zvolené řešení sníží množství energie potřebné l letu rychlostí 280 km/h až pětkrát. Celkové provozní náklady by podle dosavadních propočtů mohly být až o 40 procent nižší než u srovnatelně velkých letadel s konvenčním pohonem.
„X-57 bude prvním krokem v zahájení nové éry letectví,“ řekl ředitel NASA Charles F. Bolden.
Označení X-57 přidělilo projektu americké letectvo. Jedná se o další z dlouhé řady experimentálních letadel, na jejímž začátku stál X-1 z roku 1947 – první letoun, který překonal rychlost zvuku. Přezdívka Maxwell je podle NASA vyjádřením pocty skotskému fyzikovi jménem James Clerk Maxwell. Ten žil v 19. století a vědeckému poznání přispěl zejména matematickým popisem elektromagnetického pole.
Čtěte dále: